16 september 2012

Lae till tusen.



Det hade inte rymts fler vid bordet.
Ja, dagens inlägg är det tusende sedan starten i december 2007. Det har föregåtts av stor skrivkramp trots att vi har lagt en trevlig och innehållsrik vecka bakom oss. Det är väl med skrivkrampen som med gitarrspelandet. Jag vet att jag kan bättre och att mina tidiga bloggar var i mitt eget tycke bättre förr precis som spelet på 70-80-talen. Men vad sjutton är det att gnälla över, jag fick ju mitt första gage i veckan efter en spelning på ett äldreboende. Jag har framträtt på pubar och liknande såväl i Sverige som Irland och flera andra europeiska länder men betalt har jag aldrig fått förr. Ja, kanske har man fått några öl eller lite kaffe om vi skall vara riktigt nogräknade.
Någon har sagt något roligt
I onsdags hade vi åtta gäster från gamla Eriksbergsgänget och som vanligt var det hög stämning och många glada skratt. Som jag nämnde inledningsvis besökte jag ett äldreboende och det gav mig verkligen en ny syn på äldreboendet. Här var smakfullt dukat till en kräftskiva och det bjöds både öl, vin och småsupar till. Dans blev det till Backabogängets musik och både äldre och personal flöt ut i dansens virvlar. Så vill jag ha det om jag, vilket gud förbjude, inte klarar av att bo i Nordtorp längre.

Mumien sopar väggar och begrudar det nedfallna dasset
Vagn lastad med redskap
Fredag-söndag har ägnats åt att lägga om golvet i vagnboden eller vangboa som man säger här. Herregud så mycket redskap och annat som rymdes där. Men ut med den gamla vagnen och upp med alla redskap och sedan en presenning över det hela. Detta samt att ta bort det gamla golvet lyckades vi med på fredagen. Sedan har vi haft hjälp lördag och söndag med att rigga upp syllar som golvet skall ligga på och lyfta upp utedasset på sin ursprungliga plats. Så nu är är det bara två syllar kvar och själva brädorna förstås. Jag får beställa syllarna i morgon och betong till den första halvmetern efter dörren.
En del av det gamla golvet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är dasset tänkt att kunna användas?
F.Ö. grattis till alla andra lyckade aktiviteter!

Solnasnackar´n sa...

Grattis Lae,
ser fram emot minst 1 000 ytterligare inlägg!

Lae i Nordtorp sa...

Loa!
Tack för det.

Angående dasset.
När vi satte plåt på ytterväggarna så blev dassdörren gömd bakom plåten och de två väggarna som finns inne i vagnboden är hela nu sfter att vi lyft upp hela rummet. Vi tänkte att det kanske kan locka någon arkeolog i framtiden att se hur det såg ut. Ungefär som den inmurade jungfrun på Torpa Stenhus.
Inte något har ändrats och skotthålen som generationen före oss hade gjort i taket på tjugotalet finns kvar.

Jag glömde att berätta att det låg ett kattskelett under golvet.

rolf ohlson sa...

Tack Lae för dina 1000 inlägg! De roar, är lärande ibland och berör livets olika skiften.
Väntar nu på fortsättningen.
Beundrar er frenesi och arbetslust med renoveringen. Nordtorp är väl tip top nu.
Hälsningar till er båda.