31 december 2008

Fred i vår tid?

14 maj 2008 var det 60 år sedan staten Israel utropades. Med facit i hand måste det var ett av FN:s minst lyckade beslut att det gamla Brittiska Protektoriatet skulle delas i en Judisk och en Palestinsk del. Västmakterna har sedan i alla år om än i bland enbart passivt stött Israel i dess strävan att ockupera Palestiniernas land. När jag ser bakåt och inser att det finns Palestinier som levt i flyktingläger sedan 50-talet är jag är inte förvånad att det skapar grogrund för extremiströrelser som Hamas och andra. Även om min möjlighet att påverka Palestiniernas levnadsvillkor känns obefintlig vill jag i alla fall nära en from önskan om i första hand eldupphör som sedan följs av en varaktig fred med realistiska möjligheter för Palestinierna att leva i sin egen stat utan främmande bosättningar och murar.
Här i Nordtorp har vi det bra. Isen har lagt sig på Vatthultasjön och granplantorna hukar i det råkalla vädret. Men vi blev i alla fall inte svettiga utan kunde efter motionsturen sjunga Imse Vimse Spindel och leka tittut, Matilda och jag. Nu åker vi och sätter ljus på gravarna.
Med önskan om ett fredligare, ljusare och varmare 2009 tackar jag er alla för i år med ett rungande:
GOTT NYTT ÅR

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Önskar detsamma!
-loa

Fritt ur hjärtat sa...

Nyårshälsningar från mig också!