16 december 2008

Midvinterdepression.

I dag är en sådan dag jag helst vill slippa. När jag efter en tidig frukost går ut för att förpesta luften upptäcker jag att det förutom en oigenomtränglig dimma redan luktar illa. Sulfat luktar mat, sulfit luktar skit eller om det är tvärtom. Det är alltså en av de dagar då Värö Bruk gör sig påmint ända in i Sjuhäradsbygden.
Värmen i Forden krånglar och jag åker in till Mumiens kusin för att få hjälp. Nej det vågar jag mig inte på säger han men tipsar om en bilelektriker som är bra på dylika problem. Får en vägbeskrivning och förvånas över att jag ser så många poliser när jag närmar mig målet. Nästan framme hamnar jag i vad som verkar vara någon slags reclaim the citydemonstration. Smällare dånar, fanor vajar och där står jag och kommer varken framåt eller bakåt. Ljudeffekterna förstärks av att jag befinner mig på en parkeringsplats under stadsmotorvägen i metropolen. När tåget dragit förbi kommer jag in till den förstående reparatören som bokar in mig på torsdag för en kontroll av hela värmesystemet då det inte verkar vara ett elektriskt fel.
När jag nu ändå är i tätorten får jag för mig att kanske köpa julklappar. Det visar sig inte vara min paradgren så med paniken smygande över min panna äntrar jag den något kylslagna cockpiten och fräser hem. Här är dimman nästan lika tät som i morse men vinden har friskat i från ost och svept bort sulfitdoften. I gengäld osar det från någon skorsten som jag inte ser i diset. När jag läser Borås Tidnings nätupplaga blir jag informerad om att demonstrationen inte var någon demonstration utan supporters som var på väg till den årliga skolkampen mellan Teknis och Bäckäng vilken äger rum i eftermiddag i Boråshallen. Tävlingarna inleds med attackboll och senare under dagen ska även grenar som såpabandy, streetfotboll och plankan avgöras. Nytt för i år är en kunskapsgren i form av ett matteprov. Själv skall jag intaga ryggläge och drömma mig bort till någon söderhavsö.

5 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Det är tvärtom;-)
Bott på Hammarö många stinkande år!

Anonym sa...

Ja, vilken eländig dag du haft. Men som man sade på jobbet: "Snart kan vi glädja oss åt att det inte kan bli värre".
Det visade sig dock alltid att det kunde det. Finns nog inga gränser...

Fritt ur hjärtat sa...

Lae och Rolf, mitt talesätt är . Det kan alltid bli värre!
Tror ni jag är märkt av det gågna året;-)
Hoppas det är lättare idag Lae!
Såg en målning av en Krantz som var från Borås. Påminnde inte alls om det mumien gör, någon annan kändis kanske?

Solnasnackar´n sa...

Det blir bättre och bättre dag för dag! Eller?
Nå, snart går vi i alla fall mot ljusare tider!

Lae i Nordtorp sa...

På söndag är det vintersolstånd och därefter blir det ljusare. Bengt Krantz från Borås är en känd och duktig konstnär från trakten. Som partisk tycker jag dock att Mumien är bättre. Jag har en idé om att ställa ut hennes tavlor i ladugården i maj. Hoppas jag kan ro det i hamn.