11 december 2008

Höjdrädd, jag?

Jag har alltid varit paniskt förskräckt för linbanor, men har aldrig haft vett nog för att låta bli att åka med dem. I måndags utsatte vi oss för ett riktigt stôlleprov igen. Först taxi upp till Monte som ligger 550 meter över havet. En kort promenad till kyrkan och en titt på de som åkte släde neråt följdes av ett kvalfyllt men obesvärat släntrande fram till linbanan som tog oss ner till Botaniska trädgården. Visst såg jag lugn och samlad ut. Vi var på väg till orkidéträdgården men passade naturligtvis på att besikta botaniska när vi ändå skulle gå förbi. En lisa för ögat med all blomprakt även om vi är i december månad. På Madeira är det som på Azorerna alltid några blommor som är i gång vid varje årstid. Mumien vet vad de flesta heter men jag blir oerhört stolt när jag känner igen Krasse, Blomman för dagen, Fikus, Papegoj- och Blyblommor. Men visst är det som det står på en skylt i Orkidéträdgården, njut av prakten oavsett namnen, i djungeln finns det inte heller några skyltar som presenterar dem. Efter Botaniska bär det utför så att tårna nästan tränger ut genom skospetsarna. När jag vid nästa hörn trodde att vi var framme var det lika långt och brant uppför. Men väl framme får du verkligen lön för mödan. Här finns femtusen arter av orkidé varav bortemot tusen blommade. Här följer ett urval. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/Orchides2#
Jag kan även från tidigare besök rekommendera Boa Vista som har cirka tretusen arter av släktet. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/OrkidEr
Nu börjar det verkliga kraftprovet. Vi har bestämt oss för att gå ner till staden. Efter en kilometer livsfarlig avgasstinkande landsväg hittar vi en trappa som går genom ett som det verkar lite fattigare bostadsområden. Neråt, neråt, neråt. Vinkel hit och vinkel dit. När vi efter en halvtimme förstår att vi snart är framme måste vi sätta oss i trappan för benen skakade så det omöjliggjorde fortsatt säker nerfart. Fem minuters vila gjorde underverk och vi tog oss ner. Tro mig eller ej men strax vänster om trappans anslutning till gatan låg en bensintapp och där står en ledig taxi och tankar. På så sätt kom vi till hotellet och kunde sträcka ut oss i en solstol innan det var dags att avnjuta en espada hos Grannys. Återkommer till Espada och Espetada i ett senare inlägg. Den som orkar kan se fler bilder här. http://picasaweb.google.com/lh/photo/bQA4JVimscjAx_ahozEeBg

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Jättefint bloggreportage. Vilka blomster. Ser fram emot nästa reportage.
-loa

Anonym sa...

En jädrans massa orkideer!
Så många sorter har vi inte i våran blomsteraffär.
Fast några känner jag igen.