29 december 2008

Flexibilitet och skoflickare.

Gårdagens bloggförsök frös inne. Orsaken var inte enbart den svåra kylan utan kan också ha sin grund i att min flexibilitet blir mer kvinnlig. Jag kommer hela tiden på något annat som skall göras och snart är den första tanken utraderad. Vi tog en riktig långpromenad i går och bröt därefter av julmaten med en vanlig hederlig oxfilé som middag. När jag sedan sätter mig vid datorn har jag fått ett mail som jag tänker svara på. Men var det inte något i släktforskningen som jag skulle fråga honom. Över till Min Släkt och Arkiv Digital. Ny impuls och soldaten Johannes Borg dyker upp som Johan Berg. Det gav möjlighet att äntligen hitta fadern till Johannes. Och mycket riktigt, en skoflickare från Slängom var den lycklige(?) fadern. Vad var då en Skoflickare? Jag har tidigare hört om Kittelflickare men hade väl ingen exakt vetskap om vad det var heller. Hade det varit tvärt om kunde det ju varit någon pigtjusare som kittlat sin mö och därmed skällts för Flickkittlare. Nu har jag efter studium av Wikipedia och andra sanningssägare kommit fram till att flicka var att lappa alltså skomakare eller kittelmakare(gelbgjutare). Skoflickaren dog utfattig och begravdes i Restenäs socken. Fråga till den kunniga läsekretsen. Är Restenäs samma som Resteröd? Och om, var ligger då kyrkan? När jag kommit så här långt i mina utvikningar hörs Mumien bullra, skall du aldrig lägga dig i kväll? Därav följde ingen söndagsblogg och inga mailsvar. Kanske blir jag lite oregelbunden i skriverierna några dagar då 08:orna och ev. även Hagaborna skall fira nyår med oss. Och Frölunda bara vinner och vinner. Det kanske blir en ny T-shirt till våren.

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

En text som fick mig att mysa. Förutom det där om Frölunda, förstås!