27 maj 2009

Vilken härlig dag.

I dag var jag medbjuden på personalutflykt med Mumien, hennes chef och arbetskamrat med make. En utflykt till de vackra trakterna runt Kinnekulle stod på programmet. Dagen inleddes med fika hos Echset på Hantverksgården i Husaby. Ett gammalt åldedomshem som hon rustat upp och där hon bedriver såväl Café och Bed and Breakfast som försäljning och utställning av egna och andras arbeten. Gården inrymmer dessutom en konstsmedja där hennes dotter Therese arbetar. Nu fick jag se hennes egensmidda brudklänning som Mumien tidigare hade sett i TV-programmet Landet runt. Många andra alster kunde beskådas i hennes utställning och jag rekommenderar varmt ett besök. Dessutom blev jag kompis med Olof Skötkonung som satt i mitt knä under hela fikapausen. Efter detta stopp åkte vi en rundtur över berget, kollade utsikten över grodhavet samt njöt av grönskan. Ett besök vi Lasses grotta hann vi också med. Det var inte i går jag for omkring på kullen men nog stämde det mesta med tidigare minnesbilder.
Därefter föjde en inspirerande guidning i Forshems kyrka av kyrkoherden Carl Henrich Falkenberg. Det är bl a från denna kyrkas inskriptioner som Jan Guillou inspirerats till böckerna om Arn. När vi satt på plats i kyrkan stämde vår lilla grupp upp psalm 246 som har sitt ursprung i Kullens environger. Predikstolen var enligt min åsikt en av de vackraste jag sett.
Att sedan få avsluta dagen med en superb middag på Forshems Värdshus kändes som en nåd att stilla bedja om. Värdshuset skall vara Sveriges äldsta men maten var otroligt fräsch, snyggt upplagd och god. Sällskapet inmundigade abborre men min religion förespråkade anka med ramslök och andra vegetabilier. Mums och tack för maten. Mätta och kulturstinna kunde vi ändra riktning och resa tillbaka mot sjuhäradsbygdens stolthet Elfsborgs fästning där vi parkerat våra egna bilar. Det blev alltså en riktigt trevlig dag med så väl kultur, vyer som gamla och nya bekantskaper.
Vi ser redan fram mot nästa begivenhet.

2 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Therese är från Svenshögen eller Ödsmål där hennes pappa är smed. Jag har hälsat på henne i hand en gång. Det gjorde ont! Vilka nypor!

Lae i Nordtorp sa...

Gunnar!
Det var hennes mamma och pappa jag sökte på bloggen i vintras. Nu har jag kontakt med bägge.