13 maj 2009

Var är humlorna?

I april hade vi ett otroligt vackert väder här i trakterna. Humlorna surrade och fjärilarna prålade. Men så kom kölden tillbaka och dessa nyttiga djur är som bortblåsta. Vi skulle verkligen behöva dem nu när päronträdet står i en överdådig blomprakt. Utan humlor ingen pollinering och utan pollinering inga päron. Jag hade tänkt odla päron i flaskor i år och göra Obstler i dem. Än har vi väl några dagar på oss men vi behöver värme. Inte bara päronblommorna och humlorna utan även mitt humör. Men jag får väl ta en irisk Whiskey i väntan på Godot. För länge sedan hade jag en chef som ofta sade att man blir inte friskare för att man tar en sup när man är dålig men det blir lite roligare att vara sjuk. Så sant som det var sagt. Yterligare ett glädjeämne-första plåten är uppsatt på ladugården.

2 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Jag vet i alla fall var en hel del humlor finns; i vår snickarbod på landet. Skulle önska att de byggde bostad någon annan stans. I år tycks de vara fler än någonsin. En kröp upp under jackan när jag satt på altanen och tog igen mig lite efter gräsklippning. Klarade mig med en hårsmån från att bli stucken.
Vårt päronträd fick en sjukdom för en del år sedan och fick tagas bort. Kvar finns ett gammalt äppleträd (som behöver massor av ans) och en jättelik hägg.
Ladugården ser fin ut!
Heja på!

Lae i Nordtorp sa...

Hej Rolf!
Humlebett gör verkligen ont. Du hade tur som klarade dig. När det finns många humlor så har de en viss förkrlek att flyga in på vår inglasade veranda. Djurvänner som vi är försöker vi fånga dem och släppa ut dem. I nio fall av tio gör de då en sväng i friska luften för att sedan flyga tillbaka in och surra mot fönstren. Har det med vindsug runt huset att göra kanske? Katterna leker ju med allt som rör sig, men för humlor har de stor respekt. De har väl fått känna på ett bett kanske. Vi har ett jättegammalt äppleträd som saknar bark i stora delar. Nästa år är det dött säger vi varje år men det kommer nya blad och blommor varje år. Men i år är sista året för det måste bort i samband med tillbygget på gården.