23 oktober 2009

Motarbetade miljösanerare.

I dag har Mumien och jag, som de sanna miljövänner vi är, varit och levererat fem banankartonger med eternitplattor på sopstationen So(p)backen. Vi har nämligen tagit ner de sista plattorna på gammelhuset. Är det inplastat? frågar ordningsmannen. Nej, det är packat i kartonger, säger jag och undrar varför jag åker bil fem mil för att komma i konflikt med dem som har rätt. Men eftersom de var av den mera serviceinriktade sorten så sa de att vi kunde få plastpåsar att lägga kartongerna i. Sedan var det bara att kasta hela härligheten över kanten. Men då går ju plasten sönder? försöker Mumien men inser snabbt att här var det bäst att fånga erbjudandet innan det försvann. Nu är vi en erfarenhet rikare men funderar på om man kanske skall plasta in de fasader där plattorna fortfarande sitter kvar. För det är väl större risk att asbestdammet sprids från en vägg än när de ligger i kartonger och är övertäckta med jord på avfallsanläggningen. Var det miljövänlig plast i plastpåsarna? undrade vi när vi for hem.
Förresten, var det kanske rödlistade svampar som bebott eternitplattorna de senaste 30 åren. Röda var de i alla fall. Tur i så fall att vi fick ner plattorna innan svampexperten hann se dem.

5 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Har ni redan snö?

Fritt ur hjärtat sa...

Man får väl inte ens ta ner eternitplattor utan saneringsfirma tror jag. Sedan uindrar jag ibland vad folk på "tippar" har för utbildning. De säger så konstiga saker ibland!

Lae i Nordtorp sa...

Rolf!
Nej, här är ingen snö för dagen. Med min konstnärliga frihet använde jag mig av ett foto frå 2009 02014 då det förutom snön även behagade vara vackert väder. Jag vet fortfarande inte hur man lägger en bild i kommentarerna men för kontuiniteten i byggandet lägger jag ut ett dagsfärskt kort.
Simone!
Privatpersoner får ta ner plattorna. Men så fort ett företag skall handha rivandet krävs det sanering med speciella kläder, masker och dammsugare. Asbest är ju ett farligt gift men i eternit kommer det ju löst enbart när man sågar eller borrar i det eller när det krossas. Så jag tycker nog att det räcker att slå in det i papper så det inte dammar.

Fritt ur hjärtat sa...

Aha, jag trodde inte ens man fick lov att ta ner utan saneringsfirma.

Mumien sa...

Simone!
Det dom inte vet har dom inte ont av.