11 oktober 2009

Förändring önskas.

Många socialdemokrater känner inte igen sitt parti. Det verkar snart som om man är mer rädd om mittenväljarna än kärnan i partiet som lutar sig mer åt vänster. Det har, vad jag kan förstå, aldrig varit något tryck från medlemmarna för att skapa en allians med Miljöpartiet och Vänstern. Tvärt om är det väl så att ute i många kommuner betraktas miljöpartisterna som ett borgerligt alternativ och inte har något som helst samarbete med sossarna och ännu mindre med vänstern. Att sedan Maria Wetterstrand är en lysande politiker och Peter Eriksson är ganska OK kan Mona inte ta till intäkt för att på egen hand dra i gång ett valsamarbete. Jag vet att många sossar anser att det är för sent att ta upp dessa frågor nu men nog borde det finnas en bättre kandidat till ordförandeposten i Socialdemokraterna än Mona Sahlin. Är det så att Mona har lyckats tysta all opposition inom partiet eller är det medierna som ser till att Östros och Sahlin är de enda som får synas i TV? LO bör också städa upp och plocka bort Wanja Lundby-Wedin. Genom sitt LO-uppdrag sitter hon ju i Socialdemokraternas styrelse och det skrämmer också bort väljare.
Jag vill i alla fall hoppas att det finns massor med duktiga politiker, ute vårt vackra, avlånga land, som kan plockas upp till centrala uppdrag. På så sätt kanske vi kan få ett parti som är förankrat ute i landet och inte bara bland de närmast sörjande i partihögkvarteret. När det nu är mindre än ett år kvar till valet gäller det att satsa på en Socialdemokratisk politik och strunta i att komma överens om valmanifest tillsammans med andra. Först när valet är över och styrkeläget är klarlagt är det läge att kompromissa för att skapa underlag för en regering och försöka att hitta heliga eller oheliga allianser för att driva igenom sin politik så långt som möjligt.

7 kommentarer:

Annaa M sa...

Traditionen att tysta oppositionen är väl nästan lika lång som partiets historia. Det finns en egenkontroll som går djupt ned i basen och tystar effektivt redan vid rötterna. Vid dessa rötter där man för säkerhets skulle icke ska ägna sig åt politik utan bara lyssna, informeras och sköta basarbetet, dvs nomineringarna av rätt personer. Jag tror inte den förbannelsen vilar lika starkt över några andra partier.

Det verkar i det klimatet ha blivit allt svårare att rekrytera ledare som fungerar både inåt och utåt och som dessutom är bra politiker.

Konsekvensen av detta är just nu Mona.

Solnasnackar´n sa...

Vad rätt du tänker,Lae!

Anonym sa...

Bra rutet !

Lae i Nordtorp sa...

Förliden vecka träffade jag fler människor än vad som är normalt för mig glesbygdsbo. I stort sett alla tog upp diskusssionen om hur vi skall klara valet med en tongivande Maria Wetterstrand vid rodret och en patetisk Mona som försöker anlägga någon slags moder Svealook. Under tiden som Wanja går om kring och beskyller andra för att hon inte vet något. Vi går mot ett tvåpartisystem där snart ingen kan vara nöjd med sina representanter. Jag vet att mina små fräsanden i från Nordtorp inte gör någon större nytta men jag har i alla fall sagt vad jag tycker och vad många av mina vänner anser. Då känns det skönt att få kommentarer som hejar på och dessutom belyser det stora problemet ur ett historiskt perspektiv.Tänk om någon delegat på den kommande kongressen ville säga något om detta.

Stig L. sa...

Bra Lae!

Annaa M sa...

Jag ska jobba med säkerhet på kongressen. Dvs stå vid ingången och se till att bara rätt personer kommer in. Jag tänkte att man kanske kunde utvidga det där med "rätt" lite... hm, det blir nog snabbt upptäckt.

Lae i Nordtorp sa...

Annaa!
Det är tur jag aldrig varit politiker med undantag för ett snedsprång inom kyrkan. Där gjorde jag mig omöjlig och det slutade med att jag blev mer religiös och lämnade kyrkan. Jag hade säkert gjort mig omöjlig som vanlig politiker också och det är inte värt. Men det finns ju många som tycker jag är omöjlig ändå. Men jag uppskattar dina inlägg och din blogg.