29 januari 2010

Trafiksäkerhet.

Som före detta notorisk fortkörare ställer jag mig frågan. Vilket främjar trafiksäkerhetsarbetet mest? Välplogade och snöröjda vägar och gator eller 15-20 olika hastighetsbegränsningar på en sträcka av tre mil? Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att man skall köra vårldslöst men många hastighetsbegränsningar känns verkligen obefogade. Och att snön inte tas bort innbär i förlängningen smalare vägar och isvalkar i spåren som kan leda till att ovana vinterchaufförer kastas över i motsatt körfält. Även här har den enskilde ett ansvar att rätta farten efter omständigheterna men nu pratar jag om att förebygga olyckor. Förr fanns det något som kallades snösvängen. I högerns arbetslinje hade väl det kunnat skapa många arbeten för såväl arbetslösa som sjuka.

Inga kommentarer: