13 augusti 2010

Adressändring, eftersändning.

Här har ni två uttryck som hänger ihop som ler och långhalm, Vad jag inte tänkt på är, att har man gjort en adressändring så sorteras posten redan på ursprungsorten. Och på flera ställen till. Har man då inte betalat 410 SEK för eftersändning skickas posten tillbaka till avsändaren eftersom den kloka sorteringsmaskinen ser att jag flyttat.Vad maskinen inte vet är att jag har kvar samma brevlåda som tidigare. Allt som hänt är att det står Nordtorp 29 Gammelgården i stället för Nordtorp 31. Visst blev jag misstänksam när vi inte fick någon post men Travronden kom ju som den skulle. Arbetsredskap på plats alltså. Men så helt plötsligt dyker det upp mer eller mindre vänligt skrivna kravbrev. Hur skulle jag ha kunnat betala när jag inte visste att posten slutat lägga posten i min låda? Efter att ha talat med en grinig kärring på posten centralt och en serviceminded lokal postis förstår jag nu att om jag betalar in eftersändningsavgiften om 410 SEK så återkommer posten och alla blir glada utom Kronofogden som får mindre att driva in. Men nog var det bättre förr när man pratade med Britt-Mari och sa att från och med i morgon har jag ny adress men samma låda. Javisst går det bra sa hon. Tack för alla år med posten punktligt på plats.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nordea är inte heller att leka med!
Hur ska en gammal käring fatta att hon inte kan köpa en PROresa via internet med sitt "guldkort" (kredit-) om hon inte har täckning på personkontot just i det ögonblick resan ska betalas.
OM jag ska köpa samma resa på resebyrån , då går det bra!
Det är en miss i servicen som inte jag har råkat ut för tidigare.
Allt annat går att köpa , men inte detta.

Gunnar Klasson sa...

Det var bättre förr!

rolf ohlson sa...

Undrar var/när man drar gränsen mellan förr och nu; fast visst har Gunnar Klasson rätt.
Förr var kanske under mitten av förra seklet plus ca 10-20 år?

Lae i Nordtorp sa...

Jag brukar säga "ju förr dess bättre". Men efter att ha läst Rolfs kloka ord är jag beredd att instämma med honom.
Grattis i efterhand både Rolf och Gunnar.

Anonym sa...

Ifrå allting , som mor sa.
Vad är svaren på frågorna i "Dagens bild?"

Lae i Nordtorp sa...

Hej anonym!!!!!
Här skall du få höra att på fem poäng svarar man labyrinten i Ramnaparken, Borås.
Sex poäng får man för Gösta Och maxutdelningen 15 pointer får man för Kristiania (OSLO) där Henry föddes 1914.