06 mars 2012

Televärk nu igen. Eller vad var det jag sa.

Nisse Hallin lagar kabelfel. Bilden har jag fått av Bosse Larsson.
Knappt hade vågorna lagt sig efter modemproblemen förrän det verkade som det var kabelfel på vår telefon. Mumien ringde felanmälan och fick tala med en ung man som sa att allt var bra. Men, sa han, ni har ju bytt modem det kanske blev något fel där och det är för dyrt att skicka ut någon i fall det inte är något fel. Ta och sätt en telefon i samma jack som modemet så löser det sig säkert. Märkligt nog har datoranslutningen fungerat bra hela tiden men telefonin har bara blivit sämre och sämre. Koll med grannar gav vid handen att det inte bara var vi som hade problem. Jag är ju normalt en alldeles för snäll människa, men när jag ringde upp felanmälan igen och den dagens yngling behandlade mig som jag inte förstod något om telefoni, då rann sinnet över på mig och jag höll en längre föreläsning i ämnet. Efter detta stammade han fram att det var ett känt fel att det knastrade i den typ av modem som vi hade begåvats med. Då föreslog jag i min enfald att de skulle byta ut detta missfoster mot ett modem som fungerade tillsammans med telefonin. Du förstår väl att det kostar 1500 SEK om vi skickar ut någon och det inte finns något fel säger ynglingen samtidigt som han börjar förstå att det nog måste skickas ut någon reparatör i alla fall. Om inte för något annat så kunde han kanske hindra ett hjärtflimmeranfall på kunden. Redan idag kom det en trevlig kille från Relacom och mätte och provade. Det är ett rejält kabelfel på vägen härifrån till stationen sa han vänligt. Jag skall se till att det kommer en kabelreparatör och lagar det redan den här veckan. Det bekräftade mina misstankar och med mina gamla kunskaper kunde jag ännu en gång säga, VAD VAR DET JAG SA. Lika roligt är det att konstatera att det finns duktiga tekniker även idag.

4 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Det är troligast ledningsfel numera hos Telia...

Lae i Nordtorp sa...

Livsfarlig Ledning.

rolf ohlson sa...

Kom Nisse Hallins efterträdare?

Lae i Nordtorp sa...

Rolf!
En av dom kom. Men till Nisses nivå når nog ingen.