20 december 2012

Logistik och informationsproblem.


Att vi patienter får professionell behandling och gott bemötande när vi väl har hamnat på en avdelning eller klinik, som behandlar den typ av sjukdom vi lider av, det tror jag de flesta håller med om. Men vägen dit är snårig och kantad av byråkratiska problem.
Några exempel: En läkare på Remisscentralen hade fått besked om att man vid en undersökning av min galla hade upptäckt en utvidgning av min Aorta. I och för sig var det känt sedan tidigare då alla 65-åringar i Västra Götaland kallas till en ultraljudsundersökning av Aortan. När jag gjorde den undersökningen för ett och ett halvt år sedan bestämdes det att den skulle följas upp med en ny undersökning sommaren 2012. Nu fick jag ju så att säga den undersökningen på köpet i och med gallproblemen så då skickade undersökande läkare 30/4 ett papper till Remisscentralen att han rekommenderade en ny undersökning 2014 och att planerad undersökning skulle ställas in. Denna skrivelse ankom till Sandareds Remisscentral 2012-10-24 men undersökningen var då redan genomförd i Augusti till en onödig kostnad och någon annan patient gick miste om en tid.
I höst har jag fått remiss till röntgen av stora delar ryggen samt ett knä. Långa köer på röntgen men det löste man på ett positivt sätt genom att skicka mig till Ulricehamns gamla sjukhus. Trevliga damer tog emot och konstaterade att med mitt personnummer skulle ryggen röntgas från många vinklar. Ja, och så knäet pep jag. Det kan vi inte göra när det inte står på remissen men jag ringer till Borås och hör om de vet något. Jodå remissen fanns men de hade glömt att skicka med den. Men damerna i Ulricehamn kunde ta beslut på egen hand och fotade knät så att Boråsarna får se benet. Fler Ulricehamnare i sjukvården blir sens moralen i denna klagoskrift. Nu återstår det bara att se om remisskrivaren får bilderna innan stafettpinnen har växlats så att han kan skriva en remiss på åtgärder. Annars blir det repris på mitt lidandes historia med en ny och en ny och en ny stafettläkare.

Jag hoppas vi kan få politiker som tar ansvar och administratörer som kan sitt jobb, innan vi som Västnytt antydde igår annekterar även Halland till denna koloss på lerfötter.

Inga kommentarer: