24 februari 2008

Dagen efter.

I går var vi i Haga och firade Tobias. Det är inte klokt vad mycket man hinner med när de yngre leder aktiviteterna. Efter lunch i Saluhallen, ni vet där mitt emot Que Club, blev det kaffe och minisemla på ett mysigt kafe. På kafét träffade jag förresten Anita Holgersson som jag inte sett på minst 12 år. Därefter promenad till Operan och sightseeing i marina centrumet. Under tiden fruarna vilade upp sig var Tobben och jag och fick en Tjeckisk öl på ett trevligt ställe. Det är märkligt att de ställen jag kan både namn och adress på, de finns inte längre. Och de som är populära har jag aldrig hört talas om. I dag får dagen gå i vilans tecken. Då kanske det passar med Historien om den engelska damen som ville vila upp sig i Tyskland. Hon skrev ett brev till skolläraren i en liten by och bad om hjälp att ordna ett bra inackorderingsställe. Efter ett tag kom hon på att hon glömt fråga om det fanns WC på stället och skickade därför ett nytt brev om detta. Skollärarens kunskaper i det engelska språket var ganska grunda och han hade varken sett eller hört förkortningen WC förut. För att om möjligt få hjälp i ärendet vände han sig till byns präst. När denne hörde att damen var över femtio år, antog han att hon var en from kvinna som undrade var skogskyrkan låg. På engelska heter ju det Wood chappel och kan naturligtvis förkortas WC. Prästen skrev då följande brev till den engelska damen:
"Min nådiga"
WC ifråga ligger omkring 10 kilometer från den gård, där ni kan få hyra rum. Det är beläget i en vacker barrskog och hålles öppet varje tisdag och fredag. Detta förefaller kanske lite olägligt, ifall ni planerar regelbundna och kanske dagliga besök. Det kommer dock utan tvivel att glädja er att höra att många människor tar med sig matsäck och tillbringar hela dagen där för att verkligen få njuta av den vackra utsikten. Då det kommer många besökare, särskilt under sommaren, vill jag rekommenderara er att infinna er där så tidigt som möjligt. Utrymmet brukar dock i allmänhet räcka till. Det finns cirka 80 sittplatser. Men även om ni skulle vara sent ute kan ni säkert finna en ståplats. Jag rekommenderar er att gå dit på en tisdag, då vi även har orgelackompanjemang. Akustiken är utmärkt och även det svagaste ljud kan uppfattas.
Högaktningsfullt W.Scnitzel.
PS. Min hustru och jag har inte haft tillfälle att besöka WC den senaste månaden, vilket ni förstår vållat oss stor smärta. Men tyvärr är vägen alldeles för lång. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

"FRUARNA vilade upp sig" ?
Har ungdomarna gått sta och gift sig?

Lae i Nordtorp sa...

De kvettar la.
Jag måste också rekommendera en Stefan och Krister-låt. Fritt efter Smokies, Living next door to Alice. Namnet på den svenska översättningen: Um en blännar å te halvljus. 10 poäng på en 5-gradig skala......