11 mars 2009

Intuition och Internet.

I huset nere på gården hittade Mumien och hennes systrar en illa medfaren diabild utan ram. Jag skannade in den och fick upp en landskapsbild med några arbetande människor i förgrunden. Min nyfikenhet var väckt. Var var kortet taget och av vem? Efter kontroll med flera duktiga nötknäckare var jag fortfarande utan svar. Genom människornas klädsel kunde jag konstatera att bilden måste ha några år på nacken och att landskapet inte såg ut att vara från det närmaste grannskapet. Då slog mig tanken att det kanske kunde vara ett foto taget av svärmors kusin som var en duktig fotograf och konstnär i Finland. De senaste åren hade jag hjälpt svärmor att sända julhälsningar och annat via mail till kusinens dotter med familj. Jag tog en chans, skrev till dem och bifogade kortet och tro mig eller ej, de kunde berätta att det var taget före kriget 1938 eller 39. Inte nog med det, de mindes också att Mumien besökt Sokkala gård i början av femtiotalet i sällskap med sin mor och mormor. Det är på denna gårds ägor kortet är taget av Tauno Häkli. Sjön heter Orijärvi och det röda huset är gårdens bastu. Personerna på bilden var anställda på gården. Mumien har naturligtvis även hon minnen av besöket, även foton. Året var 1954 och hon var 6 år vid det tillfället. Jag blir lyrisk vid tanken på att man via den moderna tekniken kan få fram så mycket information både snabbt och enkelt. Tack för hjälpen Vuokko och Eero.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt jobbat!!

Anonym sa...

Instämmer!