05 mars 2009

Värken försvann.

När jag tog mina första stapplande steg på arbetsmarknaden hade jag förmånen att få lära känna en hel del fina människor som i dag kanske skulle kallas original. Några griniga gamla gubbar var de i alla fall inte. En av dem hade spelat revy och teater tillsammans med Ernst Rolf. Efter ett mycket lyckat framträdande skulle hela ensemblen fira och det bar sig inte bättre än att min vän blev så påverkad av de brända och destillerade dryckerna att han somnade. De övriga som var något upprymda fick fram en sminklåda och målade den sovande så att hans ansikte såg ut som om han blivit överkörd av tåget. När han vaknade på morgonen med Ågren och huvudvärk går han ut på toaletten och där får han se sig i spegeln. Han blev så rädd att han svimmade. När han så småningom hittades och vaknade upp frågade han förskräckt,"käre vän tror du jag överlever?"

Inga kommentarer: