03 mars 2009

Inte nog med finanskrisen.

Att dagens finanskris blåser upp till det värsta världen skådat måste politikerna ta på sig skulden för. Att finansvalparna och direktörerna fortsätter att utmana opinionen med bonusar och höjda löner är också orsakat av en alltför lössläppt finanspolitik. Den i allt överslätande förklaringen är att marknaden är sådan, marknaden vill.... Men vem fan är marknaden? Är det en stat i staten eller något vi måste underordna oss.
Att vi har en regering som jag inte gillar det är inte marknadens fel. Det är folkets vilja. Det kallas demokrati och jag hoppas väljarna har rätt så att vi får Rättvisa, Solidaritet samt en bra skola, god vård och omsorg.
Men vem skall jag skylla det ebarmliga vädret på?
I dag har jag i alla fall varit med underlag för vår deklaration till Skogsbyrån. Det gav vid handen att någon restresa för att lysa upp mörkret i min själ är inte att tänka på. Men i morgon är jag säkert på bättre humör igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk på lilla Matilda så ljusnar det inombords. Gör motsvarande själv med våra fyra underbara barnbarn.
Finanskrisen får leva sitt liv. Man kan ändå inte hindra den.

Solnasnackar´n sa...

Finanskrisen (och Finanskisen) är en jäkla skit,
som USA släpat ända hit.
Det är klart att MARKNADEN hör alla böner
när höjdarna, som trots krisen, vill höja sina löner.

Lae i Nordtorp sa...

Tack för uppmuntrande tillrop och diktning.

Anonym sa...

Hej Lae

På något vis tycker jag att den pågående finanskrisen är nyttig. Förhoppningsvis kommer det något gott ur den där vi har lärt oss att inte hela tiden sträva efter ständig tillväxt. Detta heliga ord som ständigt upprepas av både politiker och marknadens företrädare likt ett mantra. Lika säkert som ett som att ett pyramidspel till slut faller samman lika säkert är det att ständig tillväxt till sist fallerar. Det finns inga spel med bara vinnare, det måste dessutom till en massa förlorare.

/Jan

Lae i Nordtorp sa...

Hej Jan!
Din liknelse med pyramidspelen är lysande. Och jag trar inte heller på ständig tillväxt. Det är inte nyttigt varken socialt, ekonomiskt eller miljömässigt. Men jag har ändå svårt att hålla med dig om att det är nyttigt med reccesssion. Jag slåss för mitt honnörsord LAGOM även om jag inte alltid lyckas leva upp till det själv.