24 mars 2009

Bästa Wanja!

När du valdes till LO-ordförande för några år sedan var vi många som var tveksamma till "hur skall det här gå." Det har väl rullat på ganska skapligt och det är svårt att säga om någon annan toppkandidat hade klarat det sämre. Men att Du blev vald utan att kunna läsa och skriva var en stor miss av valberedningen. För tro mig eller ej det är med siffror och bokstäver avtal fogas tillsammans. Ej sällan på ett sådant sätt att tolkningsfrågor uppstår. Det är då man plockar fram sin gamle husguru, Tommy Iseskog, läser på och sedan borstar mattan med motparten. Om du har samma förberedelsemetoder i i LO-sekretariatet och andra styrelser du sitter i tycker jag nog det är läge med en fortbildningskurs i juridik och pensionssystem. Och du Wanja, sluta att dra in övriga styrelsemöter i dina felbedömningar. De klarar säkert att skylla ifrån sig på egen hand. Till sist Wanja, var inte orolig. Försök i framtiden sätta in kompetenta ekonomer eller andra lämpliga yrkesmän i de styrelser ni har representation. Ni måste i alla fall sluta se dessa uppdrag som en slags bonus för lång och trogen tjänst. Dessutom väntar en stor uppgift bakom knuten. Fackföreningsrörelsens framtid! Vilken Allians vill du skall utforma den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

BRA TALAT!

Anonym sa...

Tommy Iseskog är en utomordentlig guru!

Lae i Nordtorp sa...

Jo, Tommy är en mästare på många områden. Jag minns när han beskrev skillnaden mellan formell och reell kompetens. Han använde sig av begreppet MC-körning och uttryckte sig ungefär så här.Jag har en faster som tog körkort och körde i diket 1947. Sedan har hon aldrig kört bil. Jag skulle inte våga åka med henne men hon har formell kompetens och får följaktligen köra MC.. Däremot har jag en brorson som är 14 år och en överdängare på att köra motorcykel. Honom skulle jag våga åka med men han har reell kompetens och får följaktligen inte köra.

Jens sa...

Om nu Wanja skulle läsa inlägget på din blogg får du nog omformulera lite. Meningen:"Försök i framtiden sätta in kompetenta ekonomer eller andra lämpliga yrkesmän" skulle Wanja kunna tolka som "Försök i framtiden sätta inkompetenta ekonomer eller andra lämpliga yrkesmän" Hon har ju så lätt för att missförstå menar jag.

Solnasnackar´n sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Solnasnackar´n sa...

Nog borde hon väl ha förstått bättre...