17 oktober 2008

Höghöjdsblomma.

Att vi bor 236 m ö h fick vi ytterligare ett bevis för när den vackra alpblomman Enzian (Gentiana acaulis) tittade upp mellan löv och ogräs i den sovande rabatten. På väg till Berchtesgaden körde vi förbi ett destilleri med en jätteenzian av plåt på taket. Något senare får jag i ett skyltfönster syn på en literflaska med enziansnaps från nämnda destilleri. Som den impulsiva person jag är skulle jag naturligtvis in och köpa med hem. Då säger den alltid lika kloka Mumien, köp en souvernirflaska och prova hur det smakar. Jag behöver väl inte tillägga att det aldrig inköptes någon liter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer ihåg när jag bjöd din svåger från Stockholmstrakten på polsk vodka av märket Zubrovka. Första snapsen intogs med viss tveksamhet. Ett antal snapsar senare fällde han den numera klassiska kommentaren; -Det smakar bättre och bättre ju fler man dricker.

Det går ju att vänja sig med det mesta.
/Jan

Lae i Nordtorp sa...

Bisondricka är inte dumt!!!!