16 oktober 2008

Första majbad.

När jag sitter här som åskådare till dagens ösregn dyker det upp ett minne från en första maj i slutet av femtiotalet. Två kamrater och jag hade av övriga kompisar (Var de pennalister?) fått löfte om en tia var om vi badade första maj. Tio spånn var ju stora pengar på den tiden så det bar av hemåt med stormsteg för att hämta leopardbadbyxorna. Tyvärr ansåg inte modern att det var rätt årstid att löga sig i böljorna och vägrade dela ut begärd artikel. Nu var goda råd dyra för alla vittnen var samlade vid Femman på Hästepallarne och man var för blyg att bada näck. Då löstes knuten av Pelle som lovade att jag fick låna hans badbyxor efter det han badat. Jag minns än i dag hur det kändes att dra de iskalla byxorna över magen i snögloppet. Men badet klarades av, tiorna inkasserades och vi hade hjärtligt roligt för pengarna.
Då var det betydligt varmare i vattnet i Salalah. Men inte räckte med en tia för ölen.

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

Dopp i snögloppet gav mig bad feelings