08 oktober 2008

Djurvänner eller Huliganer?

Förra veckan släppte s.k. djurrättsaktivister ut ett par tusen minkar på en farm utanför Svenljunga. Det skapar merarbete och stora förluster för ägaren. Många av minkarna kunde fångas in men flertalet går en kvalfylld död till mötes. Vägen mellan Borås och Svenljunga såg ut som en odiskad köttkvarn med alla överkörda djur. Av dem som klarade sig från överkörning är det en försvinnande liten del som lär sig att skaffa föda på egen hand. Övriga svälter ihjäl eller blir mat till andra rovdjur.
Det skulle vara intressant att höra hur dessa flummare, i mina ögon, tänker och vad deras egentliga avsikt är. Minken hör ju inte hemma i vår fauna och de som överlever ställer till med stor skada i naturen. Jämför med mårdhunden i Finland eller Canadagässen här i Sverige.
Visst kan man ha synpunkter på pälsdjursuppfödning och andra företeelser i vårt samhälle men om vi agerar utanför lagar och förordningar i stället för att påverka politiken har vi snart ett samhälle som inte ens flummarna vågar leva i. Eller är det kaoset som driver fram det auktoritära samhället som de hyllar.
Dessutom måste det i vårt klimat vara svårt att leva enligt principen att inte använda något som kommer från döda djur eller djur i fångenskap. Man kan ju inte gå naken i kylan och jag har svårt att föreställa mig att de är barfota på sina missionsraider.
Slutsatsen blir således att de är huliganer eller i bästa fall okunniga, obildade personer vilka samhället bör reagera mot och samtidigt ge dem utbildning i Demokrati och att visa hänsyn såväl mot människor som mot djur.

4 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

De är djurOvänner och huliganer, inget annat. Jag förstår heller inte varför pressen kallar de som slåss på våra gator för höger- eller vänsterAKTIVISTER. De är ju inte ett dugg bättre än fotbollshuliganer.

Fritt ur hjärtat sa...

Framförallt är de ju djurplågare och det är jag säker på att de inte vill vara. En mink som fötts upp i fångenskap har inte stor chans i det vild, tänk då när 5000 väller ut. Stackars djur. Jag tycker det är humanare med slakt!

Lae i Nordtorp sa...

Skönt att få stöd för sin uppfattning.

Anonym sa...

Visserligen har jag mycket lite förstålse för en djurvän som kan planera i veckor för en fritagning av en mink men som aldrig skulle bry sig ifall han snubblade över en uteliggare på gatan.

Å andra sidan har jag precis lika lite förståelse för en verksamhet vars enda syfte är att på ett plågsamt sätt för djuren förse överklasskärringar med pälsar.

/Jan