20 oktober 2008

Vem litar på miljöpartiet?

En av mina politiska favoritkommentatorer i TV-nyheterna är K-G Bergström. Men han var ute och seglade ordentligt häromdagen när han påstod att Miljöpartiet numera är ett vänsterparti. Det är bara att se sig om i kommunerna för att få bekräftelse på att förhållandet är det motsatta. Mp är dessutom överens med högerregeringen i många frågor som är viktiga för vänsterns väljare. Även om deras miljömål är eftersträvansvärda så behöver man inte vara speciellt högutbildad för att inse att de i dagsläget är helt orealistiska.
Att sossarna i det läget går ut och proklamerar samarbete med dessa opportunister är för mig helt obegripligt. Nej, försök i stället damma av några duktiga sossar ur de djupa leden som annars riskera att tyna bort i bruset runt Mona. Det är viktigt att väljarna känner igen sig när företrädare för partiet uttalar sig. Tänk om vi hade haft några hundra personer med Göran Johansson i Göteborgs ideologi och kunnande i ladorna. Då skulle vi slippa enmanshowen med Mona och partiet skulle gå genom valrörelsen med målet att bilda en Socialdemokratisk majoritetsregering. Varje strateg har en reservplan och missas målet är det nya förutsättningar att se var koallitionsparnerna kan vaskas fram.

4 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Tror du inte man stirrat sig blind på att alliansen lyckades??
Jag tycker som du och förvånas dagligen över åsikten att det vore dödsdömt att gå till val på egen majoritet. Samtidigt ser vi här hur oheliga allianser kan bli totalfel, i Regionen har vi en sådan och jag har inte hört något positivt om den, kasnke därför man anser att man måste pressentera ett gemensamt valprogram. Men vem röstar jag på då, egentligen??

Anonym sa...

Måste säga att jag blir mörkrädd varje gång jag ser Mona Salin på TV och inser att denna obehagliga människa en dag kan bli Sveriges statsminister. Var detta verkligen partiets bästa kandidat?

På tal om miljöpartiet hade jag mycket svårt för Birger Schlaug då han var språkrör för miljöpartiet men att han idag skriver alldeles lysande krönikor i Borås Tidning.

/Jan

Lae i Nordtorp sa...

Ja, inte är det lätt att veta vad de man röstat på hittar för oheliga allianser. Men jag är säker på att både regionen och landet förtjänar något bättre. Skäll inte på Mona och Roland utan påverka de som valt dem.

Solnasnackar´n sa...

Jag litar definitivt INTE på mp och deras numera så överstöddige manliga språkrör. Han fullkomligt jäser av högmod nu när han lurat in Mona i högerfällan och till grön skatteväxling.