22 september 2009

Är det någon som har lagt märke till att det vi gör här inte fungerar?

När jag tittar i mina lådor, hyllor och andra möjliga eller omöjliga gömmor måste jag erkänna att jag är en riktig hamster. Men inget ont som inte har något gott med sig. I dag hittade jag en bok som heter ”Den nya varsamheten” och är skriven av Sture Stiernlöf som var utrikesredaktör på tidningen Arbetet i Malmö. Den är tryckt 1976 och jag minns att vi använde den som diskussionsunderlag likväl som en praktisk handbok i en tid när miljömedvetandet väcktes till liv hos allt fler. Det var en utmärkt bok då och det är en utmärkt bok i dag. Men vad har vi enskilda människor och våra folkvalda politiker gjort under de 33 år som gått? Svaret är väl att vi gjort en hel del men långtifrån tillräckligt och att problemen i framtiden är mycket större än vad vi förstod då. Förgiftningen och utplundringen av jorden är problem som man inte får skjuta över till kommande generationer att lösa utan det krävs världsomspännande gemensamma åtgärder snabbt, helst redan i går. Faktum är att under tiden vi spiller energi på att kriga om vilken religion som står Gud närmast, vilket politiskt system som ger störst valfrihet eller vilka allianser som snabbast kan ödsla bort våra gemensamma ekonomiska tillgångar då rinner förutsättningarna för liv och välstånd bort i en allt stridare ström.

Inga kommentarer: