25 september 2009

Avfallsortering.

I går hyrde jag en släpkärra och transporterade logröjningsöverskottet till miljöstationen. Att backa med släp är inget jag är särskilt duktig på så nu blev jag lite miljöbov igen när jag körde förbi Lusharpan och upp till Boda i andra ändan av Borås. Varför? Jo på Boda kan man köra runt och slipper vända. Men dom har okristligt många containers för olika sorters avfall. Jag stannade framför en som det stod brännbart på och började lasta av en skolbänk och en byrå. Då kom det en ordningsman och påpekade att det var inte brännbart utan trä. Är inte trä brännbart frågade jag samtidigt som jag kände hjärtat börja bulta. Jojomen sade ordningsmannen men det finns en speciell container för träavfall. Gör man flis av det frågade jag oskyldigt utan att få något svar. Vi sorterade efter bästa förmåga men när vi kom till ett fönster gick jag i förebyggande syfte och frågade var det skall ligga. Det är ju av trä sa ordningsmannen. Med min måttstock tyckte jag det var mer glas än trä och kände viss ångest när rutorna krossades bland byråer och sängar. Men speglar och glas utan ram skulle läggas som fylle. Gips var gips och en lampa var elektronik. Det fanns många fler skyltar men dem förstod vi på egen hand. Man lär så länge man lever och vi kom i väg ut på vägen igen. Då återstod att backa in släpet på dess parkering vid macken. Mumien dirigerade och jag vred hjulen åt fel håll så att släpet hamnade på tvären. Till slut kom vi på att man kunde ta loss släpet och rulla det på plats med handkraft. Det kommer att bli många vändor ytterligare till miljöstationen så jag kommer säkert att lära mig backa innan det är klart.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I dag var "Dagens citat" om möjligt ännu roligare än din blogg!

Solnasnackar´n sa...

Det var ett riktigt slit och släp...

Lae i Nordtorp sa...

Men vi hade tur att inte värmen sökte.