11 september 2009

Bilder från utställningen.

Här kommer om än något sena de utlovade bilderna. Jag har även fått med några av besökarna men stundtals var trycket hårt och jag hann inte med att både köra bussen och klippa biljetterna. Ni som ville varit med på bild får jag försöka hitta någon annan. Så hav tålamod.
http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/EvaKarinsUtstallning#5379776204993970098
För de som inte besökte utställningen vill jag ge Eva-Karins förklaring till varför Tema eftertanke kom till.
De tre tavlorna Tema ”Eftertanke” (Isberg/ Röda havet/ Jorden) fanns under lång tid i mitt medvetande och krävde att få komma fram. Jag hade en önskan om att även kunna måla texten på engelska och arabiska som några exempel på all jordens språk eftersom budskapet rör oss alla men det får anstå tills vidare.

Efter att ha läst De nya uppenbarelserna av Neale Donald Walsch där han säger: Vänta ett tag. Är det någon här som har lagt märke till att det vi gör här inte fungerar? fick jag ”kött på benen” och hjälp att försöka återge det som jag känt inom mig så länge och mina frågor är alltså:

Leder världens nuvarande religiösa, kulturella, ekonomiska, politiska vägar till det bästa för oss som bor på den här planeten?

Om alla på alla sätt och i alla sammanhang hävdar att just de förfogar över den enda sanningen, vem har då rätt?

Finns det någon alternativ väg att gå?

Om vi alla är sammankopplade med universum och med alla andra så finns väl möjligheterna?

Vi kan dessutom konstatera: Sedd från ovan har jorden egentligen inga gränser men det framgår klart vilka länder som har tagit den största delen av energiresurserna. Kan vi ha en annan fördelning?
Förresten, Ärver vi jorden av våra föräldrar eller lånar vi den av våra barn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fantastiskt fina tavlor!
Dem vill vi se i verkligheten nån gång (de som finns kvar).
Mina akvareller är lite blekare om man jämför....
Men glad jag är ändå!

rolf ohlson sa...

Vilken mångsidighet! Underbara tavlor. Min favorit -Trogna vänner-. Vilken dynamik!!