15 september 2009

Ett jubileum smög sig obemärkt förbi.

I går skrev jag mitt femhundrade inlägg och ger mig själv lite credit för det. Det hade väl ingen kunnat tro när jag började teckna ner små minnen och dagshändelser 17 december 2007.
Inlägg 501 blir en tribut till Gösta Krantz, en vardagshjälte i det tysta. När vi flyttade till Uddevalla blev vi lovade en lägenhet på Walkerskroken av en bekant som var vicevärd och fastighetsskötare. Nu blev det inte så då de var tvungna att ge den till någon annan som var "fint folk". Det blev till att bo hos mormor på Svalgatan 5 innan en av Göstas kusiner, Carl Ek, förbarmade sig över oss och hyrde ut en vindsvåning på Kämpegatan 26. Huset inrymde förutom Calles familj även Hennings bageri, en massa getingar och ytterligare två hyresgäster. Nära var det till Samnerödsfältet, Halleberget och Stora Berget och många lekkamrater. Ett eldorado för den lille blyge sonen. Om det var för att Gösta körde sopbil som han inte räknades in i kategorin fint folk vet jag inte men att han visade ett stort mått av civilkurage när han försökte att fackligt organisera de på den tiden privatanställda sopgubbarna det vet jag. Det slutade med att han fick sparken och kanske var det tur för därefter arbetade han åt Banmästaren vid SJ i Uddevalla fram till pensionen.
Varför inte lite frågesport? Var står sopbilen parkerad?

3 kommentarer:

rolf ohlson sa...

Jag gissar att sopbilen står ungefär mitt för Svalgatan på Erik Dahlbergsgatan. Port Arthur skymtar nedanför.
Grattis förresten till att ha skrivit mer än ett halv tusen inlägg! Följer med stort intresse hur du slänger dig i lianerna.

Gunnar Klasson sa...

Först och främst GRATTIS!
Håller med Rolf. Ser Port Arthur där nere.

Gunnar Klasson sa...

Och den sopbilen minns jag.