05 november 2010

Fay Topline har lämnat oss.

I går lämnade Fay Topline(1988-2010) vår värld för alltid. I våra minnen har hon för alltid en plats reserverad sedan vi följde henne som unghäst hos Olle Elfstrand och efter kvalloppet staplades segrarna på varandra. Hon vann alltid när jag var närvarande så jag såg många lopp. Trots att hon vann det första Breeders Crownloppet och blev historisk så vill jag lyfta fram några andra minnen. Två av dem är förknippade med Mantorp. Det första var när hon bröt Ina Scots segerrad och ställde till med korsdrag i kuponghögarna. Det andra var en riktig rysare när hon vann Östgötaloppet och Roland Korsar protesterade mot sättet som Lasse Wester tog sig loss i sista kurvan. Lång väntan på domslutet men det gick rätt väg. Hela loppet är faktiskt som en instuktionsfilm hur lopp skall köras. När domslutet kom dansade Pettersson och jag ringdans på mållinjen innan vi hämtade hederspriser och totovinster. Vid ett annat tillfälle skulle vi ner till Jägersro och jag körde Olles gamla dieselvolvo. Före Hallandsåsen drog jag på så mycket det gick men till ingen nytta för några hundra meter upp på åsen kändes det som om det stod still. Långtradarna svischade förbi. Men det gick bra och gissa vem som vann loppet , jo, Ina Scot. Jag plockade fram Travrondens vinternummer från 1991 och då var Fay rankad som 1:a bland treåriga svenska ston. Inom parantes kan nämnas att en sådan stjärna som Princeess Godiva var nummer 15 på samma lista. Fay var ju fallen efter Happy Secret
(2 224 790SEK)som bland sina 14 avkommor även kan räkna in avelshingsten Pale Amber.
Fay som på 116 starter tog 26 vinster och var bland de tre 68 gånger tjänade 2 444 000 SEK och tog rekordet 1.14.1 aK.
Hon har lämnat nio avkommor med flera olika hingstar och den bästa var väl Royal Fayline som inte blev så gammal. Men framemot nästa år kanske vi får se Credit Fayline på tävlingsbanorna igen efter skada. Han började karriären väldigt lovande. Bilden är lånad från travrondens vinternummer 1991.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mycket vemodigt , men hon har berett oss mycket glädje och gemenskap genom alla dessa år!
Tack Fayan!

Anonym sa...

Jag har aldrig varit någon hästälskare.. men när jag såg Fayan.....hos Harri o Tessan.... herregud vilken häst!!!! Rena drömmen :-) Marita J.