02 november 2010

Jämställd utan att veta om det.

I slutet av 7o-talet var jag ordförande i Sekos avdelning för Teleanställda på Borås Teleområde. Det var geografiskt stort. Hela Skaraborg och Södra Älvsborg med cirka 1400 medlemmar, Pantrarna inräknade. Vi var ett entusiastiskt gäng som utförde en del stordåd som vi gärna skröt om. T ex när vi mätte om städpersonalens områden och lyckades utverka 200 000 SEK retroaktivt. i En tidningsartikel häromdagen läste jag hur viktigt det var att kvotera in styrelseledamöter för att det skall bli fler kvinnor. Vi hade aldrig några sådana målsättningar utan jobbade för att få de mest kompetenta personerna. När jag nu ser tillbaka kan jag konstatera att vi hade mer än femtio procent kvinnor i styrelsen under flera av mina tio år och resten av tiden låg det strax under. Kontentan blir att genom de välja de bästa blir man jämställd på köpet utan att det var tänkt så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Självklart!