17 mars 2010

Tre veckor försenad.

I går passerade årets första trana. Det var på dagen tre veckor senare än förra året. Å andra sidan tror jag de var tidigare än normalt då. Man kan undra om de sticker upp till Hornborgasjön och deltar i muntrationerna och riterna där, eller om de drar bort till sitt normala sommarviste en bit härifrån direkt. Jag hoppas de delar våryran med de övriga. I går var jag flitig som ett bi annars. Jag har gjort i ordning en gammal lås och lyckades som avslutning bränna den svart med linolja efter ett gammalt smedrecept. Det hade jag inte trott sa Mumien med imponerat tonfall. Lätt som en plått sa jag men nämnde inte något om tidsåtgången. Dessutom var jag inne i Knallarnas Mekka och lämnade bilen för service. Nu behöver jag inte tänka på bilkörning före fredag då jag kan åka med Mumien när hon skall till jobbet. Det blir en lugn dag med släktforskning och fakturahantering och naturligtvis en promenad i halkan. En måste ju fresta lite.

2 kommentarer:

Stig L. sa...

Svartbränna fick vi lära oss hos
magister Dimming på Margretegärde,
men jag vill minnas att det osade rätt mycket.

Lae i Nordtorp sa...

Jag har aldrig haft metallslöjd. Men det osade rätt bra ändå.