12 mars 2010

Evert Taubes födelsedag och.....

Idag den 12 mars 2010 är det 120 år sedan Evert Taube föddes. Denne nationalskald, som enligt egen utsago, var mer uppmärksammad för sina visor i lustigt lag än för djupet i sin diktning. Nåväl, hade inte Evert funnits hade det blivit en lucka mellan Bellman och Wreesvijk och ingen hade tjänat på det.

Men inte nog med Evert, idag är det också 35 år sedan Mumien, sonen d.ä och jag flyttade in i nybyggt hus i Nordtorp. Här föddes sedemera även sonen d.y. och nu är det inte många månader kvar att leva här. Det är mark och avloppsarbeten som skjutits på i Vinterns järngrepp. Men före midsommar bör vi ha bytt adres från Nordtorp 31 till Nordtorp 29. Jag hoppas Everts musik kommer att flöda nere på gården i minst samma utsträckning som den har gjort här uppe på Tån. Det man som GGG saknar mest är besök av kompisar som vill spela och sjunga. Förr gick det inte en dag utan en låt. Nu blir det en halv låt i veckan och det låter för djävligt och då blir det ännu längre till nästa. Vilken som är Everts bästa låt får ni gärna tala om för mig. Jag misstänker att det finns många bud. Själv vill jag nämna tre. "Västanvind," "Sjuttonde Balladen," "Ernst George Johansson från Uddevalla." Det finns 150 till alla med det gemensamt att de ger en berättelse till en härlig melodi.

4 kommentarer:

Stig L. sa...

Tur att inte uppehållet blev längre,svårt att välja Taubes bästa de är så många bra.

rolf ohlson sa...

Redan som liten fängslades jag av Everts "Möte i monsunen". Vilket äventyr!

Anonym sa...

det finns t.ex. "Eldarevalsen", men favoriten är nog Balladen om "Briggen Blue Bird av Hull"!
Såsom varande aktiv medlem i Föreningen "Handarbetets Vänner",
känner jag mig föranlåten att påpeka stavningen av Cornelis efternamn.Han heter Vreeswijk.

Lae i Nordtorp sa...

Jag håller med, det är inte lätt att välja. Men möjligheten att hitta en egen favorit är ju stor. Själv har jag runt hundrafemtio texter. Men kan inte alla. En del vet jag inte ens om det finns någon melodi till. Ber om ursäkt för stavningsfadäsen. Men så kan det gå när inte haspen är på.