01 augusti 2008

Service!

Fredagen den 6 augusti 1993 var vi Gävle för att se Fay Topline försöka vinna ett större femåringslopp. Att jag är säker på datumet är av den enkla anledningen att jag hade för avsikt att på söndagen kolla JAS uppvisningen på Stockholms vattenfestival.
Vi checkade in på hotellet under eftermiddagen och gick sedan ner i receptionen för att be dem ringa efter taxi. Ni skulle väl till travet sa portieren då är det enklare och gå runt hörnet och ta bussen. Sagt och gjort men precis när vi rundar hörnet avgår bussen med anvisat nummer. Där stod flera andra bussar så jag äntrade en och frågade chauffören om det fanns andra linjer som passerade travbanan. Hon vänder sig till de två pensionärer som var de enda passagerarna och frågade-har ni bråttom. De skakade på huvudet och chauffören sa- jag kan köra den vägen, det blir bara en liten omväg. Hon körde oss ända till stallingången, vi tackade henne och pensionärerna för hjälpen och gick av. Jag tänkte skriva en insändare i lokaltidningen om hur trevliga busschaufförer det fanns i Gävle men avstod då jag insåg att bussbolaget kanske inte tyckte att servicen skulle utsträckas så långt och därför ge henne ovett.

I loppet gick det inte lika bra trots att Örjan körde men ett andrapris är väl inte att förakta. Motståndet gick ju inte av för hackor, jag tror Eva Pride vann. Efter mellanlandning i Jakobsberg på lördagen och lertampande vid Zinkens damm för att heja in en löparsläkting åkte jag hem på söndag förmiddag utan att invänta flyguppvisningen. Tur var väl det för när jag passerade Nyköping hörde jag på radion vad som hänt. Det gick ju bra men kunde ha blivit en riktig katastrof.

MJAU=Katta strof.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte säkert att alla har så bra minne som du , och kommer ihåg vad som hände på flyguppvisningen?

Anonym sa...

Som f.d. värnpliktig inom flygvapnet vill jag göra en liten rättelse. Tyvärr förekommer beteckningen JAS alltför ofta. Både bland folk i allmänhet och inom media i synnerhet.
Den korrekta benämningen är Gripen och ingenting annat.
JAS är endast en förkortning för vilka uppdrag flygplanet är avsett för, Jakt, Attack, Spaning.
På samma sätt benämndes dess föregångare t.ex. JA37 Viggen, J35 Draken.

/Jan

Lae i Nordtorp sa...

Än en gång har jag lärt mig något. Tack för det.