05 januari 2009

Gardering.

I Borås Tidnings nätupplaga upplystes om att flera tusen sjuhäradsbor var strömlösa och alltså inte upplysta. För att kunna behålla värmen om oturen skulle grina oss i ansiktet på själva trettondagsafton hämtade jag in vår stora stormlykta som ger bortemot 2 kW på fotogen. För säkerhets skull proveldade jag och det blev så mysigt att den får fortsätta sprida värme hela kvällen. Den skall vara luktfri men eftersom den inte varit igång på länge så spreds det en doft som i ungdomens ruffar och gubben blev nostalgisk. Här måste sjungas Taube i ensamheten. Gitarr fram men man kan ju inte stämma upp "Eldare på värmen" eller"Eldarevalsen" i den arktiska kylan. Så då kom jag av mig och tog "Knalle Juls vals" med en röst som var värre lagringsskadad än värmaren. Den måste nog oljas upp med lite hojtarolja om jag gör om ett sådant stôlleprov vid något annat tillfälle.

Inga kommentarer: