28 januari 2009

Favoritbyggnaden.

De byggnader från förr som inte längre används kallas numera överloppsbyggnader och har i vissa fall ett stort kulturhistoriskt värde. Det hade Länsstyrelsen uppmärksammat och arrangerat en temakväll om jordkällare på Rådde gård. Naturligtvis hade denna begivenhet undgått oss, men när vi läste ett reportage i Borås Tidning framkom det att ytterligare ett seminarie var inplanerat men då i Uddevalla på tisdag. Jag hade tänkt åka till Uddevalla på berättarafton i dag och stanna kvar och gå på Släktforskarföreningens möte på torsdag. Då vi bägge två ville höra om källarna och Mumien måste hem och arbeta så tyckte jag det blev för mycket med två resor och ställde in den planerade. Visst är jag flexibel.
Den vackraste byggnaden i Nordtorp som dessutom har den bästa utsikten är vår gamla potatiskällare, där det även förvarades sylt, saft, rotfrukter och annat. Att få tips och råd om hur man håller den i skick var mycket intressant och om vi sedan kan få lite återbäring på alla skattepengar som går till EU så blir det ju inte sämre. Trots att jag egentligen vill avskaffa länsstyrelsen så måste jag ge en komplimang till det här initiativet.
Men nu var det ju källaren i Nordtorp det här skulle handla om. Vi har funderat mycket på om den verkligen är byggd som källare då den ligger på berget och inte har någon naturlig övergång med jordtäckningen mot åkern. De brukar ju vara ingrävda i en sluttning men här är jorden liksom påskottad. Den är byggd av sten och taket är ett konstverk. Att foga ihop stenar i ett valv är ingen enkel match och de som en gång lyckades med det måste ha varit oerhört skickliga yrkesmän. Att det sedan står kvar i originalskick efter alla år understryker väl bara det påståendet. Det är den mest rofyllda plats jag känner till och jag kan sitta här i timmar och meditera. Vi har i anslutning till ena sidan gjort en mur med inbyggd eldstad och otaliga är de korvar och annat gott som grillats här. I samband med dessa gillen har vi skojat om att det kanske är en gammal kultplats och det drev Mumien och mig att ta en runda med våra pekare. Framförallt Mumien kan plocka fram en hel del med dessa pekare. T.ex. currylinjer, vatten, borttapade saker etc. Men inne i källaren bar sig pekarna konstigt åt. Normalt slår mina inåt och hennes utåt när man frågar dem något, men här blev det tvärtom och en hel del andra konstigheter som vi inte sett mer än på ett annat ställe. Nämligen inne i en av gravarna i Newgrange på Irland. Nu skall jag inte påstå att källaren i Nordtorp, liksom gravarna i Newgrange, är äldre än Pyramiderna i Egypten. Men vi kan ju i alla fall kittlas av tanken. Så nog är jag priviligerad som kan njuta av utsikten och få en stunds frid i sinnet vid denna byggnad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lae! Susanne Thagesson här.. VA KUL med dessa bilder..och jag är inte säker men jag tror att jag står där på vänstersida jämte Hans-Olof Nyman..vi var ju alltid med i fixade till Midsommarstången!!

Häls Susanne

Lae i Nordtorp sa...

Hej Susanne! Kul att du hitta de till min blogg. Jag tror du har rätt, men det är alltid vanskligt att se på gamla bilder tagna bakifrån. Om du är intresserad finns det fler kort från midsommar 1973. Där är garanterat både du och föräldrarna med. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/Midsommarafton1973#