03 juli 2008

Borås, mer än Pinocchio!

När jag läste Solnasnackarns blogg för ett tag sedan pågick ett fontänkrig. Jag kände på mig att jag sett något liknande i Borås och åkte på upptäcksfärd i knallarnas stad. Jag har bott 11 km från centrum sedan 1967 men åker dit endast om det är av nöden tvunget. Arbete (före -91), inköp och något teaterbesök då och då. Men vad nu, jag upptäckte förändringar som jag inte hade en aning om. Kan det vara så att efter Anders Erikssons "Borås, Borås " och "Under en filt i Borås" har kulturen fått en nytändning. Kulturen stod som spön i backen och jag tänkte att här skall inventeras och dokumenteras. Då jag är helt övertygad om att Borås för de flesta enbart är Knalleland och på senare tid kanske även Pinocchio såg jag här en möjlighet att sprida ljus över möjliga upplevelser inom stadens hank och stör. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/BorSBorS
En riktig pärla är den gamla biografen Röda Kvarn som ligger i nordvästra hörnet av Stadsparken. På väggen mot Viskan finns en kvarn fastsatt sedan urminnes tider. Mumien påstår att det visades reklamfilm på väggen bredvid kvarnen på 50-talet. Strax nedanför i Viskan dyker en staty av Fredrik Westergren vid namn Bodhi upp. Jag tänker på trombonisten Nisse Landgren när jag ser statyn. Mitt emot ligger vid gågatans början Provinsbanken. Där har de gjort ett jättejobb med att restaurera det gamla fallfärdiga rivningshuset till originalutseende. Från Knalletorget går en strandpromenad in i Stadsparken. Parken i sig är välskött och har en enorm blomprakt och många konstverk. Mitt i blickfånget vid Grand Hotel finns en åttataggad fontän. Efter att ha gått över en av broarna och in i parken möter vi kaninstatyn Mate Hunting som efter att av marodörer givits ett ofrivilligt bad i Viskan nu har skruvats fast ordentligt av sin fadder. Här kan du ströva omkring hur länge som helst och njuta av konstverk och blommor. Här har du även utsikt över de gamla fabrikerna Algots och Oscar Jakobsson. Mitt i parken finns en musikpaviljong där den gamla teatern låg. Det var ett himla liv när kommunen rev den i smyg nattetid på 70-talet. Teatern ligger i dag en bit från centrum och har även idag en bred repertoar och bra skådespelare. Många duktiga skådespelare och regissörer har fostrats och utvecklats på denna scen.
Över Viskan fram till musikbyggnaderna leder den berömda bro där Loket körde in med bil i tron att det var här han skulle veva sina hjul. Han lyckades även köra utför en trappa innan bilen var ordentligt parkerad. Nu skall ett stenkonstverk hindra liknande bravader i framtiden. Vid Södra strandpromenaden ser det nästan ut som vid medelhavet med alla palmer och trottoarserveringar som trängs med varandra. Efter att ha besiktat Declination och kanoten som hänger under nästa bro går vi till Lilla krogen och insuper den grekiska atmosfären samt får några kalorier inför fortsatt turistande. Därefter går vi till Högskolan och tittar på konstverket Katafalk och avslutar vid Stadshuset där Folktalaren står. Här hade teknister vid ett tillfälle spikat ihop ett dass och satt över talaren. Det såg ut som åhörarna stod och väntade på sin tur. Ett skämt helt i min smak och utan skador på vare sig föremål eller personer. Innan vi återvänder hem måste jag nämna fontänen vid Hultasjöns seniorboende och de många änder du kan få se där eller i Viskan. Den som fortfarande har krafter kvar kan njuta av miljön vid Hofsnäs eller känna historiens vingslag i Torpa stenhus. Borås är alltså betydligt bättre än sitt rykte och även Elfsborg kan bjuda på underhållning i bland.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Här erbjuder du en fantastisk turistbroschyr för besökare till Borås. Snyggt!
Har en gång för många år sedan besökt Zoo och Knalleland. Trodde att det var allt sevärt i Borås(med eller utan filt). Så torde dock icke vara fallet.

Anonym sa...

Hej Lae

Fint bildspel. Dock har det smugit sig in några fel.
Det är inte Lilla Krogen utan Lilla Tavernan ni besökt. Därefter har ni fotat rådhuset, inte stadshuset.

Jan (vän av ordning)

Fritt ur hjärtat sa...

Gick direkt och kollade hotellerbjudande i Borås, tyvärr inget överkomligt. Blev inspirerad av ditt fina inlägg.

Solnasnackar´n sa...

Ska till Borås över dagen i nästa vecka. Ska försöka hinna med en kulturell koll.
-loa

Jens sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jens sa...

Dennis har ju alltid funderat lite i egna banor. Han och farfar gick förbi Bodhi när denna var ny och farfar fick givetvis ha en utläggning om hur man fått dit statyn och hur den satt fast med stöttor i botten och en massa andra frågor från sonsonen. När Dennis funderat ett tag sa han: Kunde dom inte gjort han i kork istället!

Lae i Nordtorp sa...

Hej alla!
Jag måste berätta varför vi hamnade på Lilla Tavernan. Vi hade tänkt sitta bland utefolket på en av de nya serveringarna utmed promenaden. Vi placerades vid ett bord men sedan försvann allt intresse för våra ringa personer. När jag efter en kvart inte ens hade fått en öl gick vi till ett ställe vi visste hade service. Jag är ledsen att jag kallade det för krog när det var en Taverna.
Jag rättar bildtexterna. Hur som helst var maten i vanlig ordning superb. Vid behov av guidning eller kaffe mejla gärna. Välkomna till Nordtorp också.