12 juli 2008

Åskan har mullrat mest hela dagen så jag har inte vågat ha på datoren, därför är inlägget något försenat. Vad jag ville berätta var följande.

Strax innan mörkret spred sig över Nordtorp i går satt vi på verandan och pratade om vargar samtidigt som vi försökte stämma våra gitarrer (Kulturskymning), när Mumien plötsligt utbrister "det är väl inte en varg där nere i hästhagen." Jag rusar in och hämtar kikaren och kameran men det var för mörkt att se vad det var. Det var i alla fall större än en katt och jag smög mig ner för att få en kanonbild. En bit ner på vägen såg jag att det var en räv, ett riktigt praktexemplar. Svansen var tre gånger större än Yambos, i alla fall två. Jag har inte sett räv häromkring på många år men den här hade då inte rävpest så fin som den var. Välkommen tillbaka men var snäll mot katterna. Tyvärr skrämde jag den innan jag fick fångat in den i kameran men den kanske återkommer för stället han besökte är katternas favoritområde för sorkjakt.


När jag ändå är inne på katter är steget till Egypten inte långt. Här följer en bild på översättning av hieroglyfer till vårt alfabet samt en slipsnål jag fick när jag fyllde 50. Glöm inte att klicka på bilderna, så löser ni säkert gåtan. Om ni tar bort Kung Tutt och det eviga livet vad står det då på nålen? Vad står det i mitten av alfabetet? Lycka till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

-LAE-!
Grattis till en synnerligen exklusiv slipsnål.
Själv har jag mest flygplan och helikoptrar på mina.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Rolf!
Snygg men opraktisk. Jag har låtit sätta fast en kedja vars andra ända fästs i ett knapphål.
Annars hade den varit borta för länge sedan.
För övrigt har Aftonbladet konstaterat att "Dieselbilar drar minst bensin."