19 juli 2008

Fiskgryta och Stochampionat.

Av en tillfällighet hittade jag ett recept på fiskgryta som jag fick av en gammal steward på sextiotalet. Jag lagade till den igår och vi åt upp fyra portioner trots att Mumien och jag var ensamma. Här följer receptet om ni skulle vilja ha något lättlagat och gott.
1-2 purjolökar
2 äpplen
1 liten bit rotselleri
1,5 tsk. salt
vitpeppar, jag tar lite svartpeppar också
1,5 tsk. curry
2 msk. margarin
1 pkt djupfryst torsk (450 g.) Går bra med sej också.
Skjölj och strimla purjolöken. Lägg den i en välsmord vid gryta. Riv äpplen och den skalade sellerin direkt över purjolöken och salta lite. Skär fisken i portionsbitar och lägg dem på bädden av purjo, äpplen och selleri.Krydda med peppar och curry samt resten av saltet. Klicka på lite margarin och låt sedan koka sakta under lock i c:a 20 minuter. Servera med ris som kokats i lite gurkmeja och ett vitt vin i er egen smak. MUMS.
I helgen avgörs Stochampionatet på Axevalla. Trav och fest i dagarna tre. Jag som inte trivs så där särskilt väl i stora folksamlingar avnjuter det hela via nätet och TV:n. Men travet är alltid bäst på plats. V-75 i dag är väl en ordinär omgång och jag lägger ett litet chansförslag enligt följande.
432 rader x 0,5 kr. 216 kronor
V75-1. 4-5-6
V75-2 6
V75-3 6
V75-4 1-2-3-6-7-9
V75-5 1
V75-6 2-4-5-6-7-8-9-12
V75-7 1-2-6
På så sätt får jag lite över till den stora begivenheten Stochampionatet. På förhand ser det bra ut för Travkompaniets drottning Lie Detector. Hon såg väl inte lika fin ut som vanligt i kvalen men hade ändå bästa tid av de sex försökssegrarna. Tränare Hultman har visat förr att han är en mästare i att formtoppa till rätt datum. Och att körande Örjan Kihlström är en av Sveriges bästa kuskar och kör i ett fantastiskt flyt för dagen gör ju inte förutsättningarna sämre. Att nummer 1 är struken missgynnade andrafavoriten Sissel Godiva som nu löper stor risk att bli instängd i loppet. Lien fick fördel genom att strykas ner till ett hyfsat femtespår. Med maximalt flyt kan Travkompaniet ta en dubbel genom att läckre treåringen Manna kan ta hem "Slaget vid Axevalla hed". Han har på fyra starter fyra andraplatser och har tjänat in till en vinst här även om motstånd inte saknas och startspår tio inte är det roligaste.
Jag önskar också Stall Fayline lycka till på kvällens auktion där De bjuder ut ettåringen Famous Fayline som auktionsnummer 57. Som dotterson till Fay Topline och son till From Above finns väl alla förutsättningar för ett rejält pris!

Inga kommentarer: