21 juli 2008

Vi trakasseras av TELE 2 och Phonera.

Med jämna mellanrum, ibland flera gånger i veckan, blir vi uppringda av säljare från Phonera och TELE2. De förstnämda presenterar sig ibland som Telefonera. Kan det vara en fint för att den uppringde skall tro att det är Telia Sonera för vem sjutton har hört talas om Phonera. De tar ingen hänsyn till vad klockan är eller om det är vardag eller helg. Att vi har NIXnummer som skall skydda från anrop av oönskade försäljare säger de sig inte heller bry sig om eftersom vi har enskild firma. Vi kan ju inte neka till att vi är momsredovisningsskyldiga, men det s k företaget har ingen telefon. Ofta har jag hemtelefonen kopplad till mobilen och det innebär ju faktiskt att vi får betala för deras trakasserier. Vad gör vi? Det var inte helt oväntat att det var svårt, för att inte säga omöjligt, att få tag i någon ansvarig från dessa eländiga företag.
Det ger inte heller något seriöst intryck när ett otal säljare från samma företag ringer efter samma nummerlistor. Har jag vänligen tackat nej till en är jag inte mer intresserad för att det ringer någon annan. Det verkar inte särskilt juste mot säljarna heller. En inte alltför kvalificerad gissning är att de nämnda företagen inte har egna säljare utan köper tjänsten från någon av alla de oseriösa callcenters som vuxit upp i takt med att våra sociala skyddsnät monteras ner. Tilläggas kan att våra abonnemang hos Telenor och Telia fungerar utmärkt. Om flickorna på ett Callcenter kallas Callgirls kallar man då killarna för Callboys?

5 kommentarer:

Jens sa...

Kanske funkar att kontakta exempelvis phonera på deras hemsida via email att vänligt men betämt tala om att du inte är intresserad av deras tjänster och de behöver inte ringa upp ett par gånger i veckan för du kommer säkert inte ångra dig om 3 dagar ändå. Påminner mig om en kompis som blev uppringd av en försäljare av DN. Försäljaren började tala om att han kunde få DN gratis lördagar och söndagar...Där avbröt kompisen och sa jatack! Försäljaren sa att man måste betala för måndag till fredag för att det skall gälla varav kompisen svarade att han har tackat ja till gratis DN lördag och söndag och inget annat. - Ni har ju spelat in detta på band, eller hur och där hörs det väl tydligt att jag endast tackat ja till gratis DN lördagar och Söndagar? Kommer första numret nu på lördag då eller? Försäljaren la på och de kom ingen tidning.

Anonym sa...

Ungefär som i vårt köpcentrum i våras!
I flera månader har vi överfallits av olika representanter för alla sorters företag.El- och tele-, ,allt möjligt.
Särskilt Omega 3 har snubblat över oss. Insändare i Lokaltidningen har ondgjort sig och undrat om inte hyresvärden för Centrum kan göra nåt.
Men de är ju beroende av hyresintäkter från firmorna.
Omega 3 killen jag inte kunde komma förbi , bedyrade att jag fick 2 askar gratis!
Absolut inga åtaganden om jag ringde och avbokade fler leveranser.
Påskrivet och klart.Sen kom en låda fast jag ringt i god tid.
Efter flera tel.samtal där Vitalas menade att jag inte läst det finstilta på baksidan , fick de erkänna att killen farit med lögn , och jag kom undan ,annars hade jag varit 500kr fattigare.

Fritt ur hjärtat sa...

Vi registrerade NIX för några år sedan. Inga samtal alls efter det! Gratis och fungerande. Kanske något ni skall göra.

Lae i Nordtorp sa...

Mitt hem är min borg heter de och då vill jag inte bli störd av säljare. Vi har NIXnummer. Men problemet är att Skatteverket lämnar ut Mumiens telefonnummer till säljföretagen och då anses det som ett företagsnummer och NIX gäller ej.

Solnasnackar´n sa...

Callboys? Nja, Callsingar, kanske?