06 juli 2008

5 juli halv fem, numera 17,30

Kanske en något kryptisk rubrik, men faktum är att för 42 år sedan vid denna tidpunkt träffades Mumien och jag på Smögenbryggan utanför Haglunds sjöbod. Det brukar vi uppmärksamma varje år även om klockan flyttats fram en timma sedan dess. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/FemteJuli2008
I år hittade vi en annons från Brännöbuss om en bussresa till Smögen. Resan fortsatte sedan med en guidad båttur med kaffe och smörgås genom Sotekanalen till Fjällbacka där det bjöds middag på Stora Hotellet. Vi var naturligtvis inte sena att nappa på detta erbjudande trots väckning i svinottan och lång bussresa. Det uppvägdes dock med råge av ett underbart väder, intressant guide och en fantastisk båttur. Även om vi seglat här otaliga gånger under dessa 42 år var det en hel del vi inte hade sett eller kände till. T ex. hade jag inte en aning om att Gorch Fock var pseedonym för Johann Kinau. Men att New York skulle vara namnat efter Jorkvik anser jag nog mer som en skröna. Efter middagen hann vi dessutom med viss nostalgi besöka vår nödhamn i Fjällbacka 2002. Där låg vi inblåsta med vågorna rakt i sidan med Kryssarklubbens skolfartyg Gratia och Gratitude som kajgrannar. Än värre var det för den lilla Norska segelbåt som en bit bort på samma kaj låg förtöjd på utsidan en motorbåt. Hon fick bogseras bort av Sjöräddningen för att undgå att slå sönder både sig själv och motorbåten i den grova sjön. http://picasaweb.google.com/nordtorp.pp.se/BrLlopsdag2002

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk så många vackra hamnar ni beskådat!
Tur att ingen blåste i sjön för länge sen!
Då hade vi inte fått läsa dina härliga historier.
Tack för det!

Gunnar Klasson sa...

Hej Lae!
Gissar att det var Stellan som guidade? Eller möjligen någon lärjunge till honom. Gorch Focks grav känner jag till. Och utan att förstå det då kunde jag inte fatta varför alla tyskar som var på flottbesök i Uddevalla på den gamla goda tiden alltid skulle transporetars ut till graven. Men av det förstod jag i alla fall så småningom att han är väldigt stor i Tyskland.
Jag läser även dina uppsatsgrodor dagligen och läser upp dem för Ann-Marie som varje gång lägger upp ett gapskratt.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Gunnar!
Jag tror guiden hette Lasse Lundberg. Duktig var han i alla fall. Jag sökte på Gorch Fock och fann följande länk.
http://www.kkrva.se/Artiklar/062/kkrvaht_2_2006_8.pdf
Det verkade som han bar denna dikt på sig när han drunknade.
En sista önskan
Dör jag på det stolta hav,
unna Gorch Fock en sjömansgrav.
För mig ej till kyrkogården in,
sänk mig djupt i havet ner.
Segelmakare, sy in mig.
Styrman, ett bibelord.
Pojke, tag av dig mössan ...
Och se'n låt en tanke följa mig överbord...
av Gorch Fock