06 maj 2008

Ishockeyförvecklingar.

I dessa tider med Ishockey-VM ges oundvikliga reklam-, periodpauser och mer eller mindre övertänkta kommentarer från så kallade expertkommentatorer. Jag gör då så att jag stänger av ljudet och njuter enbart av matchbilderna, det ger en hel del tid till eftertanke och minnen. I går dök det upp en episod från den tiden då det var så långt till Göteborg från Nordtorp att man övernattade på hotell vid flerdygnsförrättningar. Tråkigt för det mesta, men vid detta tillfälle var det ishockey i Scandinavium mellan Frölunda och AIK. Att det var länge sedan förstår ni när jag säger att den gamle stjärnspelaren Rolf"Råttan"Edberg var en av AIK:s och matchens förgrundsfigurer. Redan efter halva första perioden fick han en skridskoskena i ansiktet som skar ett snitt från munnen till örat. Iväg till sjukhus för omplåstring och sedan åter och bästa spelare i tredje perioden. Hårda gossar eller bara dumdristiga, det får ni själva avgöra.
När jag efter matchen påbörjat min vandring till hotellet ville min mage snarast uppsöka en toalett. I allén utanför Valand fanns en kiosk och där bredvid en avgiftsbelagd bekvämlighetsinrättning. Jag lägger på 25 öre går in, uträttar mitt ärende och skall fortsätta vandringen. Men vad nu, handtaget saknas på dörrens insida. Där står jag panikslagen, bultar på dörren och ropar för att om möjligt få hjälp. Jag hör genom dörren hur en grupp människor utanför diskuterar vad det var för en full idiot som som bråkade på toaletten. Sedan blev det tyst och inget hände förrän nästa person med egna behov kom. Han lade på en ny 25 öring och öppnar. Jag kom ut och han blev varnad för att gå in. Gemensamt gick vi till kiosken för att be dem skriva en lapp på dörren så ingen mer skulle behöva utsättas för liknande obehag. Svaret var enkelt, det får ni prata med Gatukontoret om. Det är deras toalett.....

2 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Kan just tänka mig hur det kändes att bli inlåst på en toalett. Det tror jag att jag skall bli varje gång jag besöker en sådan och måste låsa om mig. Är väl nåt i barndomen som satt sina spår...Kanske på Östra skolan?

Annars minns jag när Västra Frölunda blev svenska mästare på nya Ullevi. Jodå det var ishockey. Rinken var belägen i norra delen av arenan och det var så fruktansvärt mycket folk att jag klämdes fast mot ett järnräcke då Frölunda gjorde mål och publiken "föll" framåt - mot mig.

Lae i Nordtorp sa...

Hej Gunnar!
Jag antar att du tänker påfröken Ainas garderob.
Att bli tryckt mot räcket händer fortfarande och det kan gå riktigt illa. Roskilde t ex. och matchen i Belgien för några år sedan.