26 maj 2008

Blev det bättre?

Under eftermiddagens måleriarbete funderade jag på ett kåseri från GT som jag visste fanns i min textsamling. Jag hittade den aldrig av den enkla anledningen att jag började läsa dikter, roligheter och sångtexter som jag sparat på mig men glömt av. En som fick mig att fundera över vad vi åstadkommit genom åren är min gamle vän och kollega Sven-Olof Andersson. Han skrev 1977 en svensk text till Kris Kristoffersons "Me and Bobbie McGee". Det mesta i visan är aktuellt även i dag. Politikernas namn är nya men problemen med energin och miljön, arbetsmarknaden, skatterna och privatekonomin är i stort sett identiska även nu. Men nuvarande regering har ju sänkt skatten på arbete. Ingen flirt med pensionärerna där inte.
Läs texten här om ni inte är för känsliga.
Bras- Energi- Skatte- Arbetsmarknads- Politikvisa
Text: Sven-Olof Andersson

Till en stuga ner vid kusten, åker jag ibland
stressar av och har det skönt i en annan miljö
och när kvällen faller på, då tänder jag en eld.
Känner mej rätt lagom trött och slö
Plockar fram ett par bira, tänder mej ett bloss.
Nynnar på en låt av Johny Cash
Sätter mej tillrätta i min favoritfåtölj
Släcker ner och dricker av min bärs
Då tar jag fram gitarren min och slår ett par ackord
Sjunger nånting dumt om Gerald Ford
Sitter framför brasan min och spar på energin
Bra för mej och bra för Torbjörn Fälldin
Bra för mej och bra för Torbjörn Fälldin

Lågorna de spelar, värmen sprider sig
men jag tänker på allt djävligt utanför
Jo, visst har man det rätt bra,
både villa, båt och bil
Men det är klart att det får man skatta för
Men nu blir det nog snart bättre,
när vi fått en ny regim
Snart slipper man väl skatt på kapital
Men det tar väl något år förstås och än så är det knalt
och med min egen ekonomi är det för skralt
FÖR: Staten tar av lönen min tillbaks en stor portion
och så det här med deklaration
Allt det som jag skriver ner det kollar dom minsann
Synd för mej men tur för MUNDEMAN
Synd för mej men tur för MUNDEMAN

Nog sitter vi rätt säkert, i statens televerk
Tänk på dom i Olofström
Dom har det för djävligt men har kämpat och stått i
och dom är värda allt beröm
Såg på TV, hörde i radion en dag att en viss minister hälsat på
Det blev dom säkert glada för fast dom inte fick besked
om dom fick stanna kvar eller måste gå
Ahlmark är en kul juvel, han önskar lycka till
men vet nog inte riktigt vad han vill
Men i Olofström, trots allt, får nog folket stanna där
Tur för dom och tur för PAPPERS-PER
Tur för dom och tur för PAPPERS-PER

Men jag sitter vid min brasa, och tänker tillbaks
tänker på partiet med egen profil
och jag minns och jag märker när jag sett Torbjörn Fälldin
På Palme var det en helt annan stil
Men nu vill jag helst glömma både fack och politik
och även energibehovet vårt.
Tar en klunk av ölet och försöker glömma bort
Men, medborgare, det blir nog svårt
Så jag tar fram gitarren min och slår ett par ackord
och sjunger något dumt om Gerald Ford
Sitter framför brasan min och spar på energin
Bra för mej och bra för Torbjörn FÄLLDIN
Bra för mej och bra för Torbjörn FÄLLDIN

Inga kommentarer: