19 maj 2008

Svampkännare sökes för identifiering.

Glöm nu inte att klicka på bilderna så att ni ser vad de föreställer!!!



I morse fick jag se något gult på körsbärsträdet nere vid elljusspåret. Jag trodde någon drev med mig och hade sprutat fogskum mellan rötan och barken. Men det är svamp. Finns det någon som vet vilken sort? Den måste vara snabbväxande för jag har inte sett den i helgen trots att den är så iögonfallande.
Hej, jag heter nötväcka och bor här. Det är verkligen hyggligt av Mumien att upplåta gäststugan till mig varje år.



Här har en björk och en ek ingått så kallat partnerskap i väntan på sommaren.


1 kommentar:

Lae i Nordtorp sa...

Kent ringde och var ganska säker på att det är en Svavelticka. Jag tog minsvampbok och gick ner och kollade igen. Efter konsultation av två motionärer delar jag Kents uppfattning. Om det är rätt är det riktigt roligt för gissa vad Svavelticka heter på latin? Jo,LAEtiporus sulphureus!
Laetus betyder glad, livlig och frodig på latin. Det sista stämmer ju väl in på Lae.