02 november 2008

Sexhundrasextioen millimeter.

November har börjat med två soliga dagar. Men så fort man kommer i skugga från solens värmande strålar är det rimfrost en masse. Inte att undra på då marken är så vattenmättad som den kan bli efter 202 mm regn per kvadratcentimeter under oktober. När jag summerar mina observationer sedan 23/6 blir det 616 mm. Snart spelar vi väl i samma division som Bergen.
Jag har fortfarande inte lyckats få tag i någon som vill ploga snö åt oss i vinter så det blir väl till att försöka orka med snöslungan ytterligare en säsong. Skall vi tro på ordspråket att många rönnbär ger mycket snö så blir det flera meter. Gud bevare min kropp från det.

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Vi kan väl ta lite snö och kallt när barna har lov och så att mördarsniglarna fryser ihjäl!? Annars kvittar det allt.
Hörde att i Jämtland säger de: mycket rönnbär blidvinter, undrar vem som har rätt....

Lae i Nordtorp sa...

Visst får det vara snö på vinterlovet och för att ta död sniglarna. Men vi avskaffar den i övrigt.
Det finns flera versioner på rönnbären och snön. Ett säger att rönnarnas grenar klarar inte både många bär och mycket snö. En annan som jag lutar mig mot är att många rönnbär gör fåglarna bättre rustade inför en snörik vinter. Och har fåglarna ätit bären blir det ju ingen extra tyngd för det stackars trädet. Vårt vackraste rönnbärsträd blåste för resten ner i somras innan bären kom.

Anonym sa...

Aber.. die Löwen und die Bären kommen bald!