24 november 2008

Volvo.

Om jag inte minns fel är Volvo latin och kan översättas som jag rullar. Det är precis vad Forden får göra ett år till. Hur de än ruskade i den stackars elvaåringen uppvisade han inga större brister än ett dåligt länkarmslager. Behövs verkligen bilprovningen? Man märker ju själv när något är galet.

Jag läste på http://fritturhjartat.blogspot.com/ om chefslöner och minns en historia från Televerket när chefslönerna skulle marknadsanpassas på 1970-talet. Den legendariske ordföranden för de teleanställda inom Statsanställdas Förbund, Kurt Lindgren yttrade då de bevingade orden: Hade inte våra chefer haft jobb på Televerket hade de stått i kö på arbetsförmedlingens trappa hela gänget. Om det är så även i Posten, med en gammal Televerkarinna som styrelseordförande, undandrar sig min bedömning. Att marknadsledande löner skall betalas i exportindustrin och inte på något annat ställe är jag dock helt övertygad om. Men det får inte gå till överdrift och sätta etik och moral i skamvrån. Det är här såväl de offentligt som privat ägda bolagens styrelseledamöter har ansvaret. Sköter de sig dåligt hoppas jag att aktieägarna byter ut dem.

1 kommentar:

Solnasnackar´n sa...

Det ska löna sig att vara löntagare. Annars är det inte lönt. (Undrar om höjdarna resonerar så?)