22 november 2008

Stätte Brygga på Flatön.

Jag trodde det här var en svårlöst bild, men Rolf Olsson och Solnasnackar´n hade som vanligt rätt. Eller nästan rätt. Att det var Stätte Brygga på Flatön stämmer ju och att handelsman Flink huserade i huset i Evert Taubes visa Maj på Malö är också riktigt. Men i verkligheten var det handelsman Gustav Johansson som hade affären och som också har fått visan sig tillägnad. Evert tyckte han var något sävlig, därav namnet Flink. Jag har faktiskt träffat denne man på sommaren 1955 då jag var på utflykt med en kompis och hans föräldrar i en eka med utombordare typ NV. Ett mera modernt minne är från 1999 då jag satte fast en dragg vid bryggan. I dag är gästhamnen upprustad och har plats för 20 båtar. Ett besök vid såväl gästhamn som restaurang kan varmt rekommenderas.
http://www.vastsverige.com/templates/product____120.aspx?prodId=18039
Vem vet, jag kanske får höra Maj på Malö i dag när vi skall till Seglora Bygdegård för att lyssna på Öbarna samt se en konstutställning där bl.a Mumiens målarlärarinna Helén Liz Stenberg medverkar.

Inga kommentarer: