21 januari 2008

Musikskolan.

För ett tag sedan läste jag, på bloggen Fritt ur hjärtat, om musikskolans konsert i Uddevalla. Som den gamle man jag är tog det en stund att reagera, men jag kan inte undanhålla er hur det gick när jag var med på Gossmusikkårens konsert i Folkets hus någon gång på femtiotalet.

Vi framförde "Den glade kopparslagaren" och jag spelade sjunde trumpet. Det var inte särskilt betungande då det endast innebar ett tut emellanåt. I ett läge innebar det 24 takters paus, två tut och sedan generalpaus. Ni har redan räknat ut vad som hände. Jag räknar fel och kommer in med tut, tut när de andra tog generalpaus. Det var inte roligt, men orsakade en del fniss hos publiken.

Annars måste jag säga att musikskolan eller vad man benämner den i olika kommuner har en stor mission att fylla. Tyvärr är den ett populärt mål för politikerna när det skall sparas i budgetarna. Musik är något av de viktigaste vi har så, politiker av alla färger, håll fingrarna i styr.

4 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Nyss hemkommen från Musikskolan! Jo då, varje måndag. Just nu fotograferar jag detaljer, kommer att album vad det lider. Skolan är så otroligt vacker, men sliten...

Det var inte de jag ville kommentera, jag har löst din fotofråga. Men slarvat bort din adress. Undrar du fortfarande kan du mejla mej! Simone

Anonym sa...

Jag håller verkligen med om att det är viktigt att måna om vår kultur, såsom bl.a. musik, dans och teater! Jag pratade en gång med en fiollärare som berättade att många av hans elever fick en förbättrad livssituation genom sitt fiolspelande. Jag själv har levt med teater hela mitt liv. Detta har förbättrat mitt självförtroende och gjort mig till den jag är idag!

Lae i Nordtorp sa...

Hej mumk! Du har helt rätt. Dessutom tror jag inte vårt lilla land skulle producerat så många artister av världsklass, som vi gjort, om kulturskolorna ej hade funnits.

Anonym sa...

Här i Uppland hoppas jag verkligen att Musikskolan får leva vidare!
Vi har en härlig folkmusiktradition, att besöka spelmansstämmor , ger en hopp om framtiden!
Jag var på Midvinterstämma i Kallhälls Folkets hus i lördags.
3 våningar , proppfullt med spontan musk av spelmän och kvinnor i alla åldrar hela dagen till sena kvällen.
Det var 25årsjubileum , så Åsa Jinder hedrade sin hembygd med 2 framträdanden från stora scenen , där det var fina uppträdanden hela tiden.
En sån dag får man en känsla av hopp om framtiden!