04 januari 2008

Har vi några original i dag??

På sextiotalet, när jag arbetade som kabelreparatör vid dåvarande Televerket, inträffade följande episod.
Ett arbetslag med två linjearbetare hade grävt ner en kabel som vid inkoppling visade sig vara felaktig. Enligt rutinen vände man sig till kabelfelsexpeditionen som sände ut en reparatör.
Denne var en mycket nogrann man som dessutom var mån
om att alltid uttrycka sig korrekt på vårt svenska språk. Tyvärr lyckades det inte alla gånger. Vid ett tillfälle saknades ett par åror till tjänsteekan, han frågade då en kvinna som satt vid en sjöbod,"kan jag få låna damens ådror".
Nu pekade han bestämt ut en punkt där felet skulle vara och lämnade platsen. När gubbarna hade grävt fram kabeln och fortsatt grävandet tio meter åt varje håll utan att finna något fel blev det ett nytt samtal till expeditionen.
Det bar sig inte bättre än att jag fick åka ut och mäta. Jag fick ett helt annat mätresultat och stannade kvar och hjälpte till att gräva upp 50 meter från det första hålet. Som tur var kom vi rakt på felet som vi lagade. Då dyker den förste reparatören upp och säger "Det var konstigt och ändå mätte jag med tiondelar". Repliken kom snabbt från den äldste av linjegubbarna "Lae, han använde instrumentet han".

Inga kommentarer: