05 januari 2008

Höllentalklamm

Vid den här årstiden är det säkert många som planerar inför sommarens begivenheter. För den som tycker om naturupplevelser har jag ett förslag. Inte långt ifrån Garmisch-Partenkirchen i Bayern ligger en by som heter Grainau och här finns Höllertalklamm (helvetesklyftan).
Ifrån stadsdelen Hammersbach kan man vandra på en bra men mycket brant stig upp till 1045 meters höjd. Väl där får man dock sin belöning för ansträngningen för här öppnar sig den den kilometerlånga klyftan med hisnande vyer. Vattenfall och stup överallt. Jag bifogar en länk där ni kan se ett antal bilder. http://www.allgaeu-ausfluege.de/klammhoelltal.htm
Under åren 1902-05 byggde man här en väg som mestadels har mejslats ut i berget. Stundtals går man i grottor ibland med berget som tak och hissnande branter på ena sidan. Man korsar även klyftan på broar där höjden från vattenytan är upp till 73 meter.
När man kommit igenom klyftan finns det lämningar efter ett kraftverk från första världskriget. För den mer erfarne bergsvandraren finns det möjligheter att fortsätta till tysklands högsta topp Zugspitze, vilken man har i blickpunkten.Genom att det fortlöpande behövs underhåll på väg, staket etc. tar man ut en överkomlig avgift. Den största nackdelen med det är att det lätt bildas kö vid ingången. Å andra sidan får man ju en möjlighet att pusta ut lite innan man kommer upp.
Glöm inte att ha ordenliga skor på fötterna och regnkläder i ryggsäcken.
Det rinner ju smältvatten från bergen så det skvätter ordentligt på vissa ställen.

4 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Tack för tipset Lae! Tänk så mycket det finns som man inte känner till. Denna platsen skulle jag absolut vilja besöka.

Fritt ur hjärtat sa...

Jag säger bara SVINDEL! Forget it!!
Var på Hitlers Örnnäste för några år sedan, tack och lov var det så låga moln att man gick i dom, det gjorde att man inte kunde se, tur... Jag satt still mitt i mitten vid minnesstenen hela tiden!
Men kopparhissen upp var fräck!
Simone

Anonym sa...

Vilken fantastisk plats!
Har du varit där?

Lae i Nordtorp sa...

Visst har jag varit där, men det är mer än 10 år sedan. Jag har vandrat mycket i alperna, men detta är nog en av de mest vackra och vilda jag sett.
Jag har varit vid örnnästet också och minns hissen och den långa tunneln fram till densamma.