15 januari 2008

Val ?

Nittonhundrasextiotre seglade en kompis och jag redan i slutet av april. Det var kallt, tomt i hamnarna och vi längtade efter högsäsong. Då fick vi se en annons i GP om att måla rör på de nya petrokemiska anläggningarna i Stenungsund. Där skulle vi kunna jobba några veckor och därmed utöka budgeten inför sommaren. Sagt och gjort, vi låg i Mollösund, så det behövdes inte många timmar att ta oss till Stenungsund. Väl där fick vi gå ett stycke till fots då kontoret låg en bra bit från hamnen. Det var många som kände sig kallade till uppgiften så det blev några timmars väntan i solgasset. Jobben blev våra och vi skulle börja om tio dagar. Ingen av oss hade någon större lust att stanna i Stenungsund under tiden, varför vi drog ner till båten och bestämde oss för nattsegling mot Uddevalla.

Fullständig bleke rådde så vid tiotiden hade vi knappt kommit någon vart. Vi drog lott om vem som fick sova och jag vann. På den tiden somnade jag omedelbart efter ögonstängning så jag var snart i drömmarnas värld. Någon gång strax efter midnatt väcktes jag av kamraten som ropade "Kom får du höra, det måste vara en val." Mycket riktigt, vi hörde blåsljud och såg konturen av ett stort föremål. Efter någon minut var det lugnt och tyst igen. Vi bestämde oss för att inte berätta denna historia i brådrasket då vi säkert hade betraktats som usla sanningsvittnen.

På åttiotalet var det ju många som såg ubåtar i parti och minut, men det kanke var valar de såg. Eller, var det vi som såg en ubåt? Frågan blir väl aldrig utredd, men själv lutar jag nog åt att det var en val


Den här kopian hänger i en galleria
i San Miguel, Azorerna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bodde på Muskö i stockholms södra skärgård under ett tiotal år. En gång när jag var ute med min lilla båt, trodde jag mig möta en u-båt med bara en liten, liten del av tornet synligt ovan vattenytan mitt ute på på Horsfjärden. Efter försiktigt närmande visade det sig vara en simmande älg. Det var på våren och iskallt i vattnet. Hoppas att älgen orkade simma i land.

Anonym sa...

...jag kan undra om han var ren när han kom iland..

Gunnar Klasson sa...

Det kanske var en "budgetubåt"!

Anonym sa...

Kan det vara så att svenska marinen jagat älgar och kanske rent av valar? Lite pinsamt att erkänna i sådant fall, tror jag. Eller så var det kanske en "budgetubåt" du såg, Lae :-)!