04 februari 2009

Maria på Gedevik.

Du som är ifrån Bohuslän måste läsa den här boken sa min granne härom dagen. Jag kastade mig genast över den lättlästa boken om en gammal dam som bodde precis där strömmarna går ihop med Gullmarsfjorden. Och inte blev jag besviken. Här beskrevs ett levnadsöde som började i en fullsatt torparstuga och slutade med en ensling på skäret. Ensam levde hon på en liten jordbit som födde en ko och några får samt av det som havet gav. Från land fanns det endast en stig till stugan och den gick genom en skreva som var så trång att endast småväxta klarade att pressa sig igenom. Ville någon besöka henne var det sjövägen som gällde men hon var inte särskilt intresserad av besök. Författarinnans väg till kontakt gick genom en liten pojke som Maria fattat tycke för. Boken är illustrerad med 27 fotografier vilka väckte mitt intresse ytterligare. Jag kände ju så väl igen mig och nu fick jag äntligen veta bakgrundshistorien till det gamla vraket som ligger utanför. Om ni kan hitta boken på något antikvariat eller bibliotek kan jag verkligen rekommendera den. Och gissa vilka som förlovade sig 1967 när Sassam var förtöjd utmed berget på Skaftö som ligger mittemot Getevik?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar vara en bok värd att leta efter.
Så var det förlovningen, en vild men förmodligen riktig gissning. Eftersom det inte var Johansson och jag så var det självklart Du och EvaKarin.

Lae i Nordtorp sa...

Du har så rätt så. Men jag skrev fel årtal. Det är rättat. 1967 skall det vara.

Anonym sa...

Du skrev väl 1967 ?

Lae i Nordtorp sa...

Nä.