02 februari 2009

Hurling.

Jag håller på att skanna in DIA-bilder i datorn. Det är ett evighetsarbete, men ger många kul minnen i gengäld. Här är ett. Efter att ha ränt runt på Connemaraheden i jakt på vyer och musik lämnade vi trakten för fortsatt färd mot Brú na Bóinne hittade vi ett B&B mitt på vischan. Rent och snyggt var det, men tjejen i fyrtioårsåldern som hade hand om det hade också massor med småbarn. Antingen var hon dagmamma eller också höll hon på att samla ihop till ett eget "foppollslag". Hon var alltså något okoncentrerad så vi checkade in och drog i väg till närmsta tätort för att äta och... Vad stället hette är för alltid höljt i dunkel trots att jag försökt återuppväcka minnet med noggranna kartstudier. Nåväl baren minns jag för den fanns på kort. Den ägdes av en kille som var gammal Hurlingspelare och det fanns gott om minnen från hans storhetstid runt om i både restaurant och bar. Mumien som aldrig varit rädd för att utöka sin allmänbildning frågade oskyldigt vad det var för typ av sport och vad den gick ut på. När svaret kom kände hon sig som något katten släpat in."It`s a MANS sport." Men maten var god och vi fick oss ett par maltpinnar till dessert.

3 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Hurling är en udda sport som jag verkligen gillar. Har sett en match live i Galway och så hade jag en kompis i Irland som varje år sände en VHS på cupfinalen.

Anonym sa...

Till Solnasnackarn:Kanske skulle jag be att få se den eftersom jag är lika okunnig nu som då? Men förresten, jag avstår. Men en kort vänlig förklaring kunde han ju gett mig även om jag var av kvinnligt kön.

Lae i Nordtorp sa...

Jag har aldrig sett någon match men med lite fantasi ser ju klubborna ut som bandyklubbor. Kan man tänka sig att det är ungefär samma spelupplägg.